– Det blir en cykelväg med vägräcke mellan körbanan och cykelbanan, så gående och cyklister ska känna sig trygga att gå längs vägen, säger Arini Magnusson, projektledare på Trafikverket.
Den planerade gång- och cykelvägen kommer att byggas längs med vägarna 600, också känd som "gamla E4", och 742 längs en sträcka på drygt fyra kilometer. Sträckan är känd för att vara en utmanande del för fotgängare och cyklister.
– Idag består vägen av två körfält med en vägren för oskyddade gång- och cykeltrafikanter, säger projektingenjören Joel Wennström.
Arini Magnusson berättar att kyrkan, Tierps centrum och tågstation är målpunkterna längs den här sträckan.
– Det finns inga kontorslokaler eller fritidsområden här. Så det är kyrkan, Tierps centrum och tågstationen som gynnas av cykelvägen.
Kommer hela sträckan på fyra kilometer att förses med vägräcke?
– Det kommer inte att finnas på hela sträckan, då det finns anslutningar som vi behöver öppna så folk kan komma in, för folk bor ju längs den sträckan.
I det aktuella projektet ingår också att tillgänglighetsanpassa befintliga busshållplatser. Hållplatserna ska byggas om och i några fall flyttas till mer lämpliga lägen.
– De har gjort en ritning för vår parkering, där det i dag ligger en busskur. Men den planerade busshållplatsen skulle ta upp så mycket av vår parkering och vi tycker det blir tokigt, det blir inte bra, säger kyrkovaktmästaren Henrik Berg och gestikulerar mot asfaltsytan utanför kyrkomuren.
Trafikverket hörsammade kritiken och gjorde om planen så att kyrkan får behålla hela sin parkering med plats för cirka 40 bilar.
– Med den nya ritningen kan även brandbilen komma in till kyrkans område, säger Roger Stork.
Kyrkovaktmästarna är nöjda med att Trafikverket har lyssnat på deras synpunkter under planritningen.
Projektet förväntas starta våren 2025 och öppnas för trafik 2025/2026. Kostnaden bedöms ligga på cirka 41 miljoner kronor.
Samrådet pågick 17 oktober–15 november då lokalinvånare och allmänhet kunnat lämna synpunkter på planutformningen.
Nästa tillfälle att lämna synpunkter är i granskningsperioden under våren 2024. Under granskningen kommer förslaget att ställas ut på Trafikverkets projektsida, på Trafikverkets kontor i Uppsala och på lämplig lokal i Tierp.