Ny byggs gamla E 4 bort

Nu när nya E 4 har öppnat, vad händer då med den gamla E 4:ans sträckning i Tierps kommun? Svaret är förstås att den vägen nu degraderas. Men den byggs också om i flera korsningar. Och på ett håll, där den nu blivit överflödig, upphör den helt att existera. Dessutom tas viltstängslet bort.

Jerry Lingserius och Andreas Larsson tar bort viltstängslet utmed gamla E 4 utanför Mehedeby.

Jerry Lingserius och Andreas Larsson tar bort viltstängslet utmed gamla E 4 utanför Mehedeby.

Foto: Ann Svalander

Tierp2007-10-19 00:01
Från södra infarten till Mehedeby och nästan ända fram till Dragon Gate ska Vägverket riva upp asfalten och montera ned viltstängslet. Man satte i gång direkt efter motorvägens invigning och på torsdagen var entreprenören Fraktcentralens mannar i full färd med att knipsa loss och rulla ihop stängselnät i stora sjok. Nätet köps upp av en skrothandlarfirma och återvinns.

Också asfalten ska återvinnas. Det blir ganska mycket beläggning som rivs upp på den 1,5 km långa vägsträckan, mellan fem och sex hektar. Asfalten krossas och processas för att kunna läggas på det mindre vägnätet i Norduppland nästa år.
- Sedan jämnar vi till marken och så får markägarna tillbaka den och kan plantera skog, säger projektledare Lars Pernler vid Vägverket.
Hur långt man hinner nu i höst beror alldeles på när vintern slår till på allvar, tjäle vill man inte ha.
- En del jobb kan få anstå till våren, säger Lars Pernler.
Vid infarten till Mehedeby blir det en trevägskorsning.
- Och där kommer vi att anlägga en pendelparkering för ett 20-tal bilar, det finns ju till exempel busshållplats alldeles intill, säger Lars Pernler.
Ytterligare två korsningar med gamla E 4 ska byggas om, Torslundakorsning vid Tierps södra infart och Gubbo-korsningen där vägen från Tierp till Söderfors korsar gamla E 4.

- Norr om Torslunda kommer det inte att passera mer än ett par hundra bilar per dygn i fortsättningen utan det blir den södra infarten till köpingen som får den mesta trafiken. Därför breddar vi vägen där till dubbelfiligt och tar bort de refuger som delar körfälten. I stället blir det ett t-kors.
Så länge inget ännu är gjort åt korsningen vid Gubbo, där det har inträffat många olyckor trots stopplikt för trafiken från Tierpshållet, kommer skyltningen att vara oförändrad så att gamla E 4 behåller sin status som huvudled. Men de dagarna är räknade.
- Så snart som möjligt ska gamla E 4 "krökas till" och smalnas av i den korsningen, det ska bli tydligt att man måste sakta ned och vara beredd att stanna. Sedan ska i stället trafiken Tierp-Söderfors ha företräde, säger Lars Pernler.
Också här är det avhängigt vädret om Vägverket hinner med en ombyggnad före vintern.

Något som däremot inte kommer att förändras inom överskådlig tid är bredden på gamla E 4. Den varierar nu mellan 8,5 meter -genom Månkarbo - och ända upp till 13 meter. Det har diskuterats att göra den smalare överlag för att spara på underhållet men det är inte längre aktuellt, enligt Lars Pernler.
Inte heller blir det någon gång- och cykelbana utmed vägen, som det funnits önskemål om.
- Men vi har talat om att markera med en heldragen linje i vägkanten, så får bilisterna hålla sig på insidan om den.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om