Strax intill järnvägsstationen, på Bangårdsgatan i Tierp, ligger en stor gul trävilla som byggdes vid förra sekelskiftet. Det var greve, bruksägare och högerriksdagsmannen Henning Wachtmeister som lät anlägga detta 300 kvadratmeter stora hus eftersom han ville vara röstberättigad i Tierps kommun. Detta trots att hans familj då redan ägde och bodde på Strömsbergs bruk.
– Huset är väldigt pampigt med stora utrymmen och rummen ligger i fil, därmed blir det stora härliga ljusinsläpp. Man får verkligen känsla för att här har det varit stora middagsbjudningar eller kanske festkvällar med lite vindrickande, säger Robert Lindell, fastighetsmäklare.
Men huset är kanske bland Tierpsborna mest känt som en del av Löjdquist Tryckeri, ett företag med anor från 1920-talet som ägts i flera generationer av familjen Löjdquist. Tidigare fanns villan och tryckeriet på samma tomt, men åtskildes i samband med att tryckeriet såldes vid senaste ägarens pensionering.
– Bostaden är välbevarad i klassisk stil och mycket har fått vara kvar i originalutförande.
Därefter har villan ägts och bebotts av familjen Löjdquist fram till i dag. Men nu ska huset alltså säljas.
– Jag tror att stora familjer eller kanske den som söker en bostad med kombinerat jobbkontor kan lockas att slå till, men det är alltid svårt att veta exakt vilken kundtyp som är intresserade av att köpa en fastighet.
Inte långt från den bruks- och tryckerihistoriska fastigheten ligger Arne Olssons loppisbutik på Bäggebygatan. Huset kommer att få nya ägare, men Arne Olsson kommer att bo kvar i fastigheten och fortsätta med sin verksamhet. I en lokal intill det stora huset blir det förrådsuthyrning för företag och privatpersoner. På övervåningen i det stora huset har ett företag hyrt in sig som sysslar med en annan typ av förvaring, men lite mer av det gåtfulla och kluriga slaget.
– Den 1 februari planerar ett företag att öppna Tierps första escape room här, säger Fredrik Söderberg, blivande fastighetsägare.
Escape room är en typ av spel där människor blir inlåsta i ett rum med andra deltagare och måste använda delar av rummet för att lösa en rad pussel, hitta ledtrådar och ta sig ut från rummet inom en avgränsad tid.