Tända ljus, pepparkakor, skumtomtar och lågmäld julmusik. Inget av den här juliga inramningen lockade Tierpsborna att ta sig ett julbad när Aspenbadet hade öppet hus ett par timmar. När UNT kom på besök hade Claes Holmgren personalen för sig själv.
– Jag flyttade till Tierp i augusti och håller fortfarande på och utforskar kommunen, säger Claes Holmgren efter ett par längder i bassängen.
Den här förmiddagen, när badet håller öppet för allmänheten, och det är gratis, är han ensam i bassängen.
Gunilla Ström, fritidsintendent på Tierps kommun, finner sig snabbt:
– Det visar att de flesta i Tierp redan har varit här och känner till badet.
Varken hon eller badmästaren Elin Tranberg låter sig nedslås av att bara en person lockats, när kung vinter bäddat in orten i ett romantiskt snölandskap och termometerns visare håller till på den blå delen av skalan.
I stället för plumpen i badprotokollet pratar vi om simhallens betydelse för Tierp.
– Det är ett litet bad med en stor verksamhet, säger badmästaren Elin Tranberg.
Minisälen (vattenvaneträning för barn), skolsimskola, crawlkurser och vattengympa är bara några aktiviteter som badet har fyllts med.
Till våren planeras en vuxensimskola, "måndagsskoj" (ett slags fritids i vatten för barn), simträning och vattenjogg.
Enligt Elin Tranberg är det många som har utvecklat sin simteknik och pricken över i vore en simklubb.
– Badet är en samlingspunkt. Här går det att hitta alternativ träning, och badet kompletterar sjukhuset rehab, säger Gunilla Ström.
Hon plussar för att personalen är framåtlutad. Besökarna får tips om allt hur de kan förbättra tekniken till simmärken, och så hålls det fräscht. Inga spår av svartmögel. Inga hårrester i duscharna.
– Vi har som policy att inte sitta ner i simhallen, säger Elin Tranberg.
Besöksfrekvensen har under senare år legat på drygt 40 000 per år och över det. En siffra som Gunilla Ström är nöjd med. Det innebär att kommunens invånare i snitt besöker badet cirka två gånger per år.
– Men det är klart at vi inte kan slå oss till ro, vi måste hela tiden försöka att utveckla verksamheten och nå fler besökare.
Inne i bastun hittar vi en som kommer att slå besökssnittet två gånger per år. Claes Holmgren har kollat upp badpriserna och tänker slå till på ett rabatthäfte.
– Rena förtjänsten, säger han.