I ett hörn av Siggbo företagspark i Tierp har en crosshall vuxit fram. Hallen är långtifrån färdigbyggd och om det kommer att köras motorcykel i den är oklart.
Sedan 2013 har Tierps kommun arbetat med det som skulle bli Nordens största inomhusanläggning för motorsport.
Det tidigare socialdemokratiska kommunalrådet i Tierp Bengt-Olov Eriksson har följt hallens framväxt från första början.
Han menar att crosshallen blev en logisk förlängning efter det att privata intressen köpte flygbasen i Tierp 2011 och började bygga om till motoranläggning.
– Arenan var startskottet för en motorsatsning där vi såg Tierp som ett framtida nationellt motorsportcentrum med en arena med stora tävlingar och motorutbildning i skolan, säger Bengt-Olov Eriksson.
Till Tierp Arena kopplades också ett motorsportgymnasium som blev verklighet 2012 av Yrkesakademin, som var en de dåvarande arenaägarna. På gymnasiet gick ett tjugotal ungdomar med intresse för bland annat motocross och enduro. Till en början hölls den teoretiska skolundervisningen i flygklubbens lokaler.
– Den verksamheten rullade på fram till konkursen 2013. Då vacklade nog intresset en del från de inblandade huvudmännen. Då fick vi en förfrågan som kommun att ta över den verksamheten och göra den till en del av Högbergsskolan, vilket vi gjorde under höstterminen 2013. Satsningen gjordes för att stärka skolan attraktionskraft.
I samma veva blev det även klart med en ny ägare till Tierp Arena i Sånna Förvaltning från Tranås.
I samband med detta började kommunen fundera hur man skulle kunna utveckla sin motorsatsning som fick namnet crossprofilen.
– Vi började undersöka möjligheterna att bygga en crosshall för att möjliggöra bra åkmöjligheter även vintertid för skolans elever, berättar Bengt-Olov Eriksson.
Efter en tid hörde Borlängeföretaget Qlur av sig och berättade att de hade en hall som kunde passa. Efter en tid kom man överens om ett avtal och 2016 började Qlur att bygga.
Till skolan lockades många motorintresserade ungdomar.
– Som mest tror jag vi hade 50 elever som gick crossprofilen av vilka 35 till 40 kom från andra håll i landet.
Efter en tid började bygget sladda och realismen i att hallen skulle stå klar och vara möjlig att köra i hösten 2017 visade sig snart vara orealistisk.
– Problemet var att bolaget aldrig levererade det man lovat. Det påverkade satsningen negativt.
Parallellt menade den borgerliga oppositionen i kommunfullmäktige att satsningen på crossprofilen var en förlustaffär för kommunen.
– Tittar man på totalkalkylen för skolan var det inte så. Här fyllde vi upp tomma platser i befintliga klasser som vi redan hade kostnader för. Dessutom finansierades de externa elevernas skolgång med så kallade interkommunala intäkter. Men tittar man specifikt på crossprofilen så var kostnaderna högre än intäkterna, säger Bengt-Olov Eriksson.
Vid valet 2018 förlorade S makten till en kvintett av partier – C, M, KD, L, MP. Efter regimskiftet drev de också igenom att crossprofilen skulle läggas ned.
– Jag kan bara beklaga att det beslutet togs efter den satsning som vi gjort i kommunen för att skapa detta.
Vid det senaste kommunfullmäktigemötet beslutades att crosshallen ska säljas.
– Jag hoppas det blir något intressant verksamhet, men risken är nog den att hallen köps av någon som använder den som lager.