Mindre kontanter kan vara en lösning
I Stockholm införs från och med den första april kontantstopp på SL:s bussar. Även i Uppsala län arbetar man för att minska kontanthanteringen. Men Lars Preinitz, vid Kommunals bussförarsektion i Uppsala, tycker att man kunde göra mer.
På grund av rån och våld införs i Stockholm första april ett kontantstopp på bussar. Lars Preinitz vill se att användandet av kontanter minskar även i Uppsala län. Det skulle öka säkerheten för bussförarna, menar han.
- Inte för att rånen och rånförsöken nödvändigtvis är fler, men de som sker är grövre.
Sture Jonsson är informationschef på UL, Upplands Lokaltrafik. Enligt honom arbetar man med att minska kontanthanteringen. Men han tycker att just rån är något man är relativt förskonade ifrån.
- Vi har inte haft så mycket rån, och jag ser inte att det är något som ökar.
Han är tycker inte att kontantstopp är en smart lösning.
- Det finns andra konfliktsituationer som kan uppstå i stället. Till exempel när någon som vill betala kontant inte får åka med.
Efter en begäran från fackförbundet Kommunal har handlingsplaner för förebyggande av hot våld och rån mot länets bussförare tagits fram för Gamla Uppsala Buss, som kör åt UL i Uppsala. Swebus och KR Trafik som kör i länet ska få sin i månadsskiftet. Särskilda biljettautomater där man kan köpa biljett och busskort är en åtgärd, en annan att beställa biljetten via Sms som passageraren visar för bussföraren vid påstigning.
Lars Preinitz tycker att det är bra. Men att rånen är bara är en del av en bussförarnas tuffa arbetssituation.
- Viseringen är ett annat problem. Vid biljettkontroller uppstår lätt bråk, säger han.
Bill Ericsson är huvudskyddsombud för bussförarna hos Swebus. Han känner att arbetsgivarna tar problemet på allvar, men tycker samtidigt att det går att göra mer.
- Varje rån är ett för mycket. Kan man göra penninghanteringen säker på bensinmackar så borde man även kunna göra det på bussar, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!