Mer trafik kan äventyra havsmiljö

Det finns risk för sämre havsmiljö med mer båttrafik och muddring i Karholms.

Foto: Janne Jansson

Tierp2015-09-09 09:02

De farhågorna framförs av Naturskyddsföreningen i Tierp, som med ett yttrande i plansamrådet om Karlholms strand pekar på flera möjliga bekymmer.

Föreningen utgår från Lövstabuktens unika naturvärden och en bottenmiljö som bland annat är mycket gynnsam för kransalger, av stor betydelse för att ta upp näringsämnen och att balansera övergödningen. Algernas goda livsmiljö kan försämras med ökad båttrafik anser Naturskyddsföreningen, som även pekar på risken för ökad omsättning av dioxinhaltigt bottensediment som följd av muddring och fler småbåtar. Slutsatsen enligt yttrandet är att nya småbåtshamnar bör placeras längre ut och på större djup.

I andra samrådssvar skriver Upplands Lokaltrafik, UL att planområdet för Karlholms strand inte ingår i kollektivtrafikens linjesträckningar. Något som måste ändras om en föreslagen bussgata och ny hållplats ska bli verklighet. Brandförsvaret i Uppsala påpekar bland annat att en tankstation för båtar måste ha säker tillfartsväg för tankbilar och ligga på tillräckligt skyddsavstånd från bostäder.

Samrådstiden gick formellt ut häromdagen, men bland annat länsstyrelsen i Uppsala som är en av de tyngsta samrådsinstanserna, har begärt tidsfrist till mitten av september. Länsstyrelsen är också en av de parter som måste avge ett yttrande och som dessutom i högsta grad är inblandad i förändringsarbetet på Karlitområdet.

Efter länsstyrelsens begäran om mer betänketid lämnar Tierp nu öppet även för andra samrådsyttranden så att säga på övertid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om