Medborgarservice unikt för Tierp

Tierps kommun har något man är ensamma om i landet, på måndagen invigdes officiellt det nya Medborgarservice­, hjärtat ­- och ibland hjärnan - i den nya kommunala organisation som sjösattes vid årsskiftet.

Mia Steen med dottern Ellen Moren, 3,5 år, från Vendel pratar jordarter och infiltrering med miljökontorets Jenny Ampiala.

Mia Steen med dottern Ellen Moren, 3,5 år, från Vendel pratar jordarter och infiltrering med miljökontorets Jenny Ampiala.

Foto: Ann Svalander

Tierp2007-05-29 00:01
Inför särskilt inbjudna klippte kommunstyrelsens ordförande Bengt-Olov Eriksson det blågula bandet. Ögonblicket var historiskt, sade han:
- Medborgarservice är unikt. Vi är den enda kommun i Sverige som erbjuder sina invånare den här tjänsten. Till Medborgarservice vänder man sig med sitt problem och de hanterar det. Ofta kan det handla om komplexa frågeställningar, inte minst gäller det för våra företagare, och nu blir man inte längre slussad runt till olika befattningshavare utan får all hjälp på ett ställe.
- Vi har musklerna, som kontorets chef Merike Kalholm uttryckte det.

Lars Hennix, ordförande i Företagarna Uppland, höll med att Medborgarservice kommer att förenkla för hans medlemmar.
- Det här är ett väldigt bra initiativ. Jag representerar många småföretag, och de har fullt upp med att driva firman och då är det jättebra att de nu kan gå och be om hjälp utan att behöva lägga ned så mycket egen tid.

Under eftermiddagen höll kommunen Öppet hus och visade alla de olika verksamheter och ansvarsområden som sorterar under den nya funktionen. Att Medborgarservice är lika med ökad tillgänglighet och bättre dialog mellan kommunen och medborgarna, att det är "En väg in" som gäller, det föreföll målgruppen ha tagit till sig.
- Jag tycker det verkar mycket lättare att få hjälp nu, och rätt vad det är behöver man väl det, sade Solveig Eriksson från Månkarbo, som klurade på en tipspromenadsfråga kring färdtjänsttaxan.
- Det kan börjar bli dags att byta uppvärmningssystem där hemma, så vi har skaffat lite info om det, fyllde maken Bengt i.

Ansvarig för bland annat just färdtjänsten är trafik- och överförmyndarhandläggaren Eva Andersson-Loock. Hon tog tillfället i akt att samtidigt försöka intressera besökarna för uppdraget som god man.
­- Det är svårt i dag, det är ett ansvarsfullt uppdrag och ersättningen är inte så stor. Men har man bara lite tid över och kan göra en insats får man mycket tillbaka.
Ellen Moren, 3,5 år, från Vendel hörde till de yngsta medborgarna som besökte kommunen på måndagen. Och hon var positiv. Ända tills den rosa ballongen hon fått plötsligt exploderade när hon skulle krypa in under mamma Mia Steens jacka.

Tillskyndande kommuntjänstemän erbjöd nya ballonger och godis, så situationen redde snabbt upp sig. Och mamma Mia kunde åter bekräfta att Tierps kommun är "superbra":
- Jag tycker verkligen det. Jag har bott här i 17 år nu men kan jämföra med Stockholm. Här känns det inte som om man pratar med en myndighet, man är du med alla. Och nu blir det tydligen ännu smidigare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om