Med trä som uttrycksform

Bildhuggaren Ellen Bernholm Sarapinsky, 26 år, arbetar med att kopiera gamla möbler. En unik möbel som tagit många veckor att tillverka är inte helt lätt att sälja men hon är trots sin unga ålder en av de främsta inom sitt område.

Ellen Bernholm Sarapinsky arbetar som bildhuggare på snickeriet i Lövstabruk. Hon kopierar framförallt 1700-talsmöbler.  *** Local Caption *** En rokokosoffa som finns med på en utställning i Lövstabruk. Den är tillverkad av Ellen Bernholm Sarapinsky.

Ellen Bernholm Sarapinsky arbetar som bildhuggare på snickeriet i Lövstabruk. Hon kopierar framförallt 1700-talsmöbler. *** Local Caption *** En rokokosoffa som finns med på en utställning i Lövstabruk. Den är tillverkad av Ellen Bernholm Sarapinsky.

Foto: Erika Hagegard

Tierp2010-07-29 12:02

I utställningssalen i Lövstabruk står en vacker rokokosoffa från mitten av 1700-talet med snirkligt utskurna mönster. Det nedslitna originalet står i korridoren utanför snickeriverkstan. Här har kvinnan bakom soffan, Ellen Bernholm Sarapinsky, utvecklat sin bildhuggarkonst de senaste tre åren.
– Hon är fenomenal på att kopiera mönster. För att bli en duktig bildhuggare krävs att man har en speciell blick för att arbeta tredimensionellt och att man vet vad man kan skära bort för att få fram en viss form. Det brukar ta ett helt liv att utveckla den kunskapen, säger arbetsgivaren Stefan Helleberg.

I hans verkstad arbetar även Jonny Svensk och tillsammans utgör det ett bra snickarlag.
– Vi arbetar med beställningssnickeri. Själv snickrar jag inte lika mycket längre utan min uppgift är till stor del att planera arbetet och se till att alla gör de delar som de är bäst på. Sedan sätter jag ofta ihop det, säger Stefan Helleberg.
Just nu arbetar de bland annat med att tillverka barnmöbler som en butik på Grev Turegatan i Stockholm ska köpa in, affären öppnar i augusti. Ellen Bernholm Sarapinsky står och mejslar fram mönstret på en barnvagga. Hon gick trätekniskt gymnasium i Stockholm och fortsatte sedan att utbilda sig på Östervåla stilmöbelskola. Den utbildningen lades ner och istället satsade hon på en tvåårig kurs i gustavianskt möbelhantverk i Kramfors, samma utbildning som Stefan Helleberg har gått.
– När jag blev klar ville jag gärna jobba någonstans i närheten av Uppsala eftersom jag tycker det är en fantastisk stad. Jag ringde runt till flera verkstäder och det var här i Lövstabruk som jag fick napp, säger Ellen Bernholm Sarapinsky.
Hennes pappa är också bildhuggare men arbetar i sten, och mamma är konstnär. Den stora fördelen med att arbeta i Lövstabruk tycker hon är att Stefan Helleberg har ordentligt med tid att dela med sig av sin erfarenhet, något som hon saknade under utbildningen.
Vad är bäst med att arbeta som bildhuggare?
– Jag älskar att börja med ett stycke trä, utgå från en mall och hugga ut ett mönster och sedan få se det färdiga resultatet. Att arbeta med det här har gett spänning åt mitt liv, säger Ellen Bernholm Sarapinsky.
De närmsta åren vill hon fördjupa sig i vanligt möbelsnickeri för att vara säker på att kunna försörja sig, men det hon brinner för är det konstnärliga möbelsnickeriet. Att återskapa riktigt vackra gamla möbler.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!