Med coronan blev Valdemars musiklektioner digitala

För Valdemar Magnusson som är musiklärare på Kulturskolan i Tierp har coronapandemin inneburit ett helt nytt sätt att undervisa. Den fysiska undervisningen har nästan helt ersatts med digital dito.

För Valdemar Magnusson som är musiklärare på Kulturskolan i Tierp har coronapandemin inneburit ett helt nytt sätt att undervisa. Den fysiska undervisningen har nästan helt ersatt med digital dito.

För Valdemar Magnusson som är musiklärare på Kulturskolan i Tierp har coronapandemin inneburit ett helt nytt sätt att undervisa. Den fysiska undervisningen har nästan helt ersatt med digital dito.

Foto: Kjell Sjöberg

Tierp2020-11-19 19:00

– Jag bor i Stockholm och insåg redan i våras med de restriktioner som infördes i kollektivtrafiken att jag behövde ändra sättet att undervisa. Då började jag med digitala lektioner, berättar Valdemar Magnusson som undervisar i trum- och baslek, gitarr och bas.

Han undervisar i Tierp och på ett par skolor i Gävle. I stort sett all undervisning är nu digital. Han förklarar att den digitala pedagogiken skiljer sig en del beroende på om det är yngre eller äldre elever. 

– De äldre eleverna får en uppgift per mejl som de ska öva på. Sedan har vi en digital lektion via Skype eller Zoom där eleven spelar och jag lyssnar och ger återkopplingar.

Han förklarar att det inte är möjligt att spela tillsammans under digital lektion på grund av den ljudmässiga fördröjningen.

– Det är tyvärr en brist eftersom själva musicerandet mellan elev och lärare är utvecklande och lyfter undervisningen, säger Valdemar Magnusson.

undefined
För Valdemar Magnusson som är musiklärare på Kulturskolan i Tierp har coronapandemin inneburit ett helt nytt sätt att undervisa. Den fysiska undervisningen har nästan helt ersatt med digital dito.

Till de yngre eleverna skickar han inför varje lektion ut en instruktionsfilm till deras föräldrar med vad de ska öva på. 

– När eleven tittat på filmen och övat så skickar hen tillbaka en film till mig med uppspelningsresultatet. När jag fått den har vi kontakt och går igenom det hela.

Han förklarar att alla lektioner filmas, vilket gör att eleven kan gå tillbaka efteråt och titta på dem och stämma av musikaliska detaljer.

– Normalt så kanske man hjälper elever i klassrummet med fingersättningen på gitarren. Det kan man inte göra nu, men i gengäld kan eleven gå tillbaka och titta på videon för att se hur hen ska göra. 

Valdemar Magnusson konstaterar att själva inspelningen av en film gör eleverna mera noggranna.

– Tidigare hade man sina lektioner, nu har musiken blivit mera närvarande hela tiden. Det har gett ett annat fokus som jag tror lyft våra elever ännu mera. Jag tror de övar mera nu innan de sätter framför kameran och ska spela upp för mig. 

Baksidan med de digitala lektionerna är att de är svåra att genomföra när det handlar om gruppundervisning, menar han. Detta bekräftas av Fredrik Westergren som är chef för Kulturskolan. 

– För dans och viss instrumentundervisning finns det begränsningar. I dagsläget får jobba med olika förberedande uppgifter där till vi kommit över den här pandemin och är i ett normalläge igen, säger Westergren.

Karta: Tierp
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!