Mångsidig mässa för språk

Extra satsning på läs- och skrivutveckling har löpt som en röd tråd genom det gångna läsårets arbete i Tierps skolor.

Tierp 17 juni 2013: Språkmässan i Möbeln och med föreläsningar även i Tierps bibliotek ingick i gångna läsårets storsatsning Språkresan, med syfte att stimulera läs- och skrivutveckling i alla stadier i Tierps kommuns skolor. John Juhlin och Susanne Malmquist från Alfa 1 på Aspenskolan var några av många lokala utställare som delade med sig av idéer och arbetsmetoder.

Tierp 17 juni 2013: Språkmässan i Möbeln och med föreläsningar även i Tierps bibliotek ingick i gångna läsårets storsatsning Språkresan, med syfte att stimulera läs- och skrivutveckling i alla stadier i Tierps kommuns skolor. John Juhlin och Susanne Malmquist från Alfa 1 på Aspenskolan var några av många lokala utställare som delade med sig av idéer och arbetsmetoder.

Foto: Anders Badner

Tierp2013-06-17 19:04

Extra satsning på läs- och skrivutveckling har löpt som en röd tråd genom det gångna läsårets arbete i Tierps kommuns alla pedagogiska verksamheter. På måndagen hölls en språkmässa, med mängder av utställare och seminarier.
Satsningen kallas språkresan och har varit en kunskapsfärd med många inslag. Många lärare har deltagit i fortbildningsdelar av projektet och för vilka snart väntar högtidlig examination. Många elever har mött nya utmaningar i skoldagar med språktema både inne och ute. I anslutning till mässan visade många arbetslag exempel på sina idéer och arbetsmetoder. Och i både Möbeln och biblioteket bjöds ett späckat program med seminarier med olika ingångar till läs- och skrivutveckling.

Kommunens språksatsning har fem tydliga inriktningar. Den ska stärka och utveckla barnens förmåga att kommunicera, bidra till att bygga en språkmiljö som främjar utveckling av läsandets och skrivandets alla dimensioner, utveckla elevernas förmåga och intresse för att läsa och skriva, integrera den ämnesspecifika språkutvecklingen i all undervisning samt fortlöpande återkoppla till var eleverna befinner sig i förhållande till kunskapsmålen.

Att samla och förklara svåra ämnes- och faktaord är en av tankarna bakom arbetet med ordsäckarna, en av många idéer och metoder som Alfa 1 från Aspenskolan visade upp från sitt arbete från förskoleklass till årskurs 6.
– Nya ord hamnar i ordsäcken, förklarar läraren Susanne Malmquist och visar hur ordsäcken har olikfärgade delar för olika ämnesområden, ordklasser och så vidare.
När orden fått sin förklaring hamnar de i arbetslagets gemensamma ordskåp och på så vis har både det gemensamma och varje individs ordförråd vuxit.
Ordsäckarna har enligt Susanne Malmquist gett eleverna ett mer avspänt förhållande till svåra ord.
– De vågar mer, det har blivit mer ok att fråga, säger hon.

Språkmässans många seminarier hade ett varierat innehåll, till exempel tips kring att arbeta med oika texttyper, vägar till att särskilt stimulera pojkars läsande, användning av wikipedia som källa i skolarbetet men också vikten av källkritik på internet.

Patrik Glad, själv med en bakgrund som lärare, höll i flera seminarier, bland annat ett om bloggar i undervisningen. Han gav flera exempel på bloggar både som klass- och individuella projekt, ämnesanknutna, bokbloggar, nyhetsinriktade klasstidningar och bloggar som blandar bild, text, film med mera.
– Bloggen kan vara ett fönster mot omvärlden. Eleverna kan bli mer motiverade om de vet att deras arbete syns och når nya mottagare, sa han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!