Lysande konst visar vägen till Tierp
I maj 2007, ett knappt halvår innan nya E4:an öppnar för trafik, ska skulpturen Vägvisaren stå på plats vid infarten till Tierp. Vi har träffat konstnären Monika Gora samma dag som den exakta platsen stakades ut.
Monika Gora.
Foto: Ann Svalander
Den här dagen blir aldrig riktigt till dag. Ute över slätten mittemot västra infarten, där lerjorden skalats av och strukits ut till ett vägband, ligger stora stenar välta åt kanterna. Skärpedjupet är kort i kameran. Tung och tjock av fukt hovrar luften över kalla åkrar. En allvarlig dag. En sådan dag skulle Vägvisarens 3,5 meter höga stålkoner formerat sig till en procession stövlande mot Tierp. Tills kvällen kom med ljusautomatik och konerna lystes upp inifrån och leran släppte sitt sugande grepp — nu skimrar varje kon av ett växlande, nästintill omärkligt skiftande, ljus i rött, blått, gult och vitt och blir till en lysande markör i riktning mot resmålet Tierp.
Koner i plogform
—Det blir någonstans mellan sju och tio koner. Och i dag har vi bestämt att göra en formation bara på ena sidan om vägen, säger Monika Gora som just haft ett flera timmars långt möte med beställarna i kommunhuset.
—De kommer att stå i en plogform sedda från luften. Som en pilspets. Eller fåglar i ett flyttstreck. Men de har ganska stora avstånd mellan sig och därför verkar de förskjutas i förhållande till varandra när man passerar.
Överlappningar i perspektivet lurar ögat, konerna förefaller vara i rörelse, och Monika Gora tänker sig dem som gestalter, en kolonn individer, på vandring.
Monika Gora är konstnär. Men hon är också landskapsarkitekt, utbildad i Uppsala. Ömsom får hon ett uppdrag i egenskap av det ena, ömsom av det andra. Men de båda yrkena är inte sällan sammanlänkade. Monika Gora kan till exempel göra en installationen där slingerväxter har metspön som stöd...
Hon är intresserad av själva växandet, kraften i växtligheten — och det kaos som den skapar, balansen mellan kulturupplevelse och katastrof:
—De flesta människor vill inte ha växter för nära inpå sig, vi vill behålla kontrollen och tuktar växtligheten.
Svår hängna in
Själv är hon svår att hängna in, förstår man — det första jobbet hon fick som nyutexaminerad landskapsarkitekt var på Malmö kommun och kanske väl kringskuret för hennes dynamik.
-Men jag förstod nog inte riktigt förrän jag var klar och hade kommit till Malmö vad en landskapsarkitekt egentligen gör. Jag hade bara tyckt att det var en rolig och allmänbildande utbildning.
Det tog inte många år innan Monika Gora öppnade eget.
I Tierpsuppdraget ingår också ansvar för rondellens utformning. Den blir svagt välvd, en kudde bevuxen med ängsgräs. Samt att hon införlivar en trädplantering längs med en belyst gång-och cykelbana i projektet.
Mångbottnad upplevelse
—Det jag egentligen sysslar med är platser, säger hon.
Hon försöker förtydliga:
—Spännande platser som man kan utforska, på ett lekfullt sätt. Och då måste man befinna sig där, mitt i, för att förstå det "rummet". Det är viktigt att platsen kan ge den som rör sig där någonting, något oförutsägbart, något mångbottnat. Vi saknar det i dagens samhälle. Allt är så tekniskt precist och ändamålsenligt.
Hennes senaste verk invigs i Malmö nu i januari. Nära Turning Torso ligger ett nybyggt seniorboende i en hästskoform öppen ut mot havets isande vindar. Här gjorde hon en glasbubbla. Som en ballong eller som en upp- och nedvänd båt, tio meter lång och åtta meter vid sin högsta punkt. En glaspropp i hästskons passage åt havet. Där inuti är klimatet växthuslikt och magnolian blommar mitt i vintern. Och där innanför ligger gården i lä.
Söker utmaningar
—Ofta ser man platser som en belastning, menar Monika Gora.
—Man vet inte vad man ska göra av det som är mellan husen i stället för att se det som ett rum att vara i, en tillgång.
Själv söker hon utmaningar, i material och i konstruktion. Att bygga ett sfäriskt glashus i de dimensioner som hon gett "växthuset" i Malmö var hart när omöjligt. Nu lurar hon på en liten modifiering av de individuella elementen i Vägvisaren:
—Kanske skulle de vara mer som käglor i formen? Fast det kom jag på just här, så det vet beställarna ingenting om. Men det vore kul att se vad man kan göra i materialet.
Som lutar åt sträckmetall. När dioderna är tända ger sträckmetallen ljuset bättre spridning än alternativet perforerad stålplåt.
Monika Gora har arbetat mycket med stora ljusvolymer. Och med tillfälliga arrangemang — en regnfontän som duggade över en parkeringsplats och — indirekt — uteserveringar på Lilla Torg i Malmö.
Tänjer gränser
Hon vill se vad som händer, vilka reaktioner hon får.
—Det var het sommar och kafégästerna gillade regndiset. De kunde inte se var det kom ifrån för det står fyravåningshus emellan. Men bilisterna på P-platsen blev arga.
Hon undersöker och tänjer gränser. Hur fungerar det att tälta och tända en lägereld i Vasaparken i Göteborg snögloppiga februarinätter? Vad berättar en soptipp?
—Vi gjorde en arkeologisk utgrävning, jag och kollegan Gunilla Bandolin, och tog oss ner till 70-talet.
Ett nästan intakt kulturlager i hopknutna platspåsar. Resultatet for på turné med Riksutställningar.
Produktiv och framgångsrik
Monika Gora är produktiv. Och framgångsrik. Hemsidan listar projekt på projekt, installationer och utställningar från Ystad till Stockholm, till London, Wien och Tokyo. De offentliga uppdragen dominerar. Konst i landskap passar hennes specialistkompetens. Och Tierp är inte den enda ort som får sin E4-anslutning konstnärligt signerad Monika Gora. Sex stora ljusglober ska markera infarten till Östersund och vara på plats redan nu i sommar.
FAKTA
sd
Namn: Monika Gora
Född: 1959 i Warszawa, Polen. Kom till Sverige som tioåring
Yrke: Landskapsarkitekt/konstnär
Utbildning: Har gått fem år på Ultuna och i Alnarp. Färdig landskapsarkitekt 1983
Bor: I Malmö
Familj: Iris, sex år
Undrar över: Kaniner och kaninuppfödning (inför en kommande utställning)
Förundras över: Barns självklara sätt att utforska sin omgivning och därigenom göra den till sin.
Önskar: Att det fanns en mekanisk verkstad i Tierpstrakten som arbetar med sträckmetall så att Vägvisaren skulle kunna tillverkas lokalt ...
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!