Med matbutikens papperspåsar på fötterna släpar sig en handfull människor förbi kassan. Nyss handlade de bananer, nu genomför de en liten dans. Lika snabbt som uppträdandet uppstår så är det över.
Denna "flashmob" – som konceptet kallas – arrangerades av teatergruppen ReAct som var hitbjudna av Tierps Riksteaterförening.
– Nu visar vi Tierpspubliken att man kan hitta oss lite var som helst, för teatern ska finnas där folket finns, säger Ann-Catrin Larsson, ordförande i Tierps Riksteaterförening.
Hon menar att de har haft problem med att locka besökare i Tierp med omnejd. Teaterstolarna har ekat tomma och de kände att det var dags att försöka locka, och utmana, publiken med något nytt.
– Vi har valt att visa repertoarer som inte bara är lättsamma utan kan kräva lite mer av publiken, men försöker även ha ett varierande utbud. Men många i kommunen åker till Uppsala när de ska gå på teater och det hoppas vi kunna ändra på, säger Ann-Catrin Larsson.
Så när Riksteatern bad dem att testa nya sätt att nå ut till en bredare publik tog det inte lång tid innan de kontaktade ReAct. Att Riksteatern dessutom var redo att betala för det skadade inte. ReAct var passande nog på väg till Malmö för att hålla en workshop och passade på att stanna till i Tierp för att genomföra två flashmobs.
– Det händer ibland att vi besöker orter runt om i Sverige. Ofta i samband med exempelvis en festival, men även fristående besök som denna gång, berättar Anton Lejon, medlem i ReAct, medan den lokala teaterföreningen delar ut flygblad om kommande föreställningar.