Larmsamtal kanske kan räddas
Polisens tekniker kan ha lyckats få tag i de samtal till länskommunikationscentralen, LKC, i Uppsala som man tidigare trott varit försvunna. Det gäller i så fall även samtalen kring händelsen vid Söderfors pizzeria i helgen och kan underlätta utredningen av det dödsfallet.
En man hittades död utanför en pizzeria på söndagen.
Foto: Anders Badner
- Sent på måndagskvällen fick jag reda på att de hade lyckats få tag i det mesta som inte synts tidigare. Man tror sig kunna återskapa det mesta, säger han och syftar på samtalen mellan 6 och 22 september som man trott inte spelats in.
Inspelningsproblemen uppmärksammades efter helgens händelse i Söderfors. En man i 60-årsåldern påträffades död på söndagen, sedan ambulans och polis efter larm på lördagskvällen misslyckats med att påträffa patienten. En förundersökning om händelsen har påbörjats och ärendet är överlämnat till polisens internutredare i Västerås.
- Då kommer man att plocka ut det här samtalet. Beslut är taget för att kunna ta ut det och det kommer att finnas med vid förundersökningen, säger Pål Andersson.
Att inspelningstekniken är gammal och går på övertid kommer inte som någon överraskning.
- Arbete påbörjades för ett år sedan att plocka fram en bättre digital utrustning. Men med så stora kostnader och 21 länsmyndigheter tar upphandlingsförfarandet mycket tid, säger Pål Andersson.
- Jag lämnade beställningen i förra veckan. Inom någon månad tror jag vi har den nya utrustningen.
Loggas samtal på fler sätt än genom inspelning?
- När man ringer oss så kommer man antingen via polisens växel 11414 eller via SOS. Kommer de via SOS ser vi inte det bakomliggande numret, säger Pål Andersson.
Polisen får därefter information från SOS-operatören eller från anmälaren direkt om denne är kvar i luren.
- Har de inte lagt på luren så tar vi över samtalet. Vi vill bilda oss en egen uppfattning, säger han.
I polisen system blir det sedan en händelserapport med den information som polisen fått om ärendet. Den lagras digitalt och tidsstämplas på sekunden. Uppsalapolisens system hanterar ungefär 65 000 sådana rapporter årligen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!