Lärare i digital skolbänk

Fler datorer i skolan ger inte automatiskt bättre måluppfyllelse. Teknik, pedagogik och innehåll måste följas åt. Därför står pedagogiken i centrum när Tierp storsatsar på fortbildning om digitala verktyg.

Tierp2013-02-27 16:57

På onsdagen hölls en första samling med rektorer, lärare och it-pedagoger i en skräddarsydd kurs om hur skolan ska utvecklas med digital hjälp.

På plats fanns kursledarna Måns Hansson och Lars Weiselius från institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier vid Uppsala universitet. De kom inte med färdiga kostymer och paketerat utbildningsinnehåll. Kursen ska formas tillsammans med deltagarna och den väntas bjuda både på utmaningar i form av krav på nytänk och på överraskningar.
– Med elva deltagande skolor kommer vi att få elva nulägesrapporter om hur det ser ut. Det känns häftigt.

Så sa Måns Hansson och underströk att det inte är de snabbaste knapptryckarna som kommer att få omdömet bäst i klassen. Guldstjärnorna är till för lärare och arbetslag som med teknikens hjälp utvecklar och stimulerar lärprocesser, liksom till kreativa lösningar på lärsituationer, motivationsarbete, metodik, elevmedverkan och resultatmätning.

En av kursdeltagarnas utmaningar blir att hitta vägar till den ideala skärningspunkten mellan teknik, pedagogiska metoder och utbildningsinnehåll. Lars Weiselius hänvisar till många års satsningar på teknik och utbildning i specifika programvaror:
– Det är ganska mycket man borde ha funderat på innan, säger han.

Helena Car, utvecklingsledare för skolorna i Tierps kommun, räknar totalt in ungefär 750 lärare från förskola till gymnasiet i kommunen i satsningen.
– Tanken är att alla dessa ska få fortbildning på ett eller annat sätt, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!