Landsbygdstaxi håller på att bli en lyx

Landsbygdstaxi i Uppland håller på att bli en lyx för dem som kan betala. Lagkrav och upphandlingar inom kommuner och landsting har lett till att taxibolag på småorterna försvunnit i rask takt, och för privatpersoner kan en kortare taxiresa kosta över 500 kronor.

I Tierps kommun gäller än så länge samma framkörningsavgift för alla taxiresor inom kommunen. I Östhammars kommun kan framkörningen kosta 500 kronor för en kort resa på landsbygden.

I Tierps kommun gäller än så länge samma framkörningsavgift för alla taxiresor inom kommunen. I Östhammars kommun kan framkörningen kosta 500 kronor för en kort resa på landsbygden.

Foto:

Tierp2008-04-13 00:01
Personer på landsbygden får allt mindre tillgång till taxi. Dessutom kan samma körsträcka vara tio gånger dyrare för kunder i glesbygd än för kunder som bor i centralorten.
I Östhammars kommun kan privatpersoner som bor i Gimo, Alunda och Österbybruk och bara vill göra en resa inom tätorten tvingas betala flera hundra kronor för att taxin åker ut från Östhammar.
- Vi bedriver ingen social verksamhet. Många inbillar sig att taxi är en social service som kommunen står för, men vi driver ett företag och kan inte sitta och skjutsa folk gratis, säger Roine Pettersson som är vd på Taxi Östra Uppland.

Om taxibolaget har en bil i närheten av Österbybruk kan privatkunder som ringer slippa den höga framkörningsavgiften på cirka 500 kronor. Normal avgift, 45 kronor, gäller även när kunder vill ha en taxi in till Östhammar, som är Taxi Östra Upplands hemstation.
Men privatkörningarna är ingen kassako för bolaget. Ytterst få personer är villiga att betala mer än summan på krognotan för en taxi, och Roine Pettersson berättar att det kan gå en hel vecka utan att en enda kund ringer efter klockan 18. Det kan vara kav lugnt ända till klockan sex på morgonen.
- Vi gör en ren förlust på privatkörningarna. En körning för 80 kronor inom Östhammar är ingenting jämfört med vad det kostar att hålla en chaufför för en hel natt. Det är ett dilemma för all landsortstaxi.

Västupplands Taxi i Heby har en annan variant för privatkörningarna. Jonathan Söder säger att de åkare som kör för bolaget själva väljer hur hög framkörningsavgift de vill ta på korta landsbygdskörningar.
- Det är upp till varje åkare att göra ett tillägg, eller om man kanske bjuder på det.
I Tierps kommun gäller principen lika för alla, än så länge. Avgiften är bara är 45 kronor, oavsett varifrån kunderna ringer och hur långt de vill åka. En tvåkilometers resa inom Lövstabruk eller Tobo innebär alltså ingen högre avgift för kunden.
- Vi har valt det inom vår kommun för att det inte ska kosta den resande mer bara för att man är bosatt utanför tätorten, säger Leif Persson som är vd för Taxi Norra Uppland.
Ändå har taxibolaget mycket få privatkörningar utanför Tierp. En förklaring är att nöjeslivet utanför köpingen inte är alltför stort, men Leif Persson tror inte att det är hela sanningen. Körningarna i kommunens ytterområden har minskat rejält sedan taxiverksamheten koncentrerades till Tierp.
- Det blir ju längre framkörningstid vid en direktbeställning.

Många kunder upplever nog också att de bara är till besvär eftersom vi åker ut ända från Tierp.
En körning inom Skärplinge kostar taxibolaget runt 200 kronor i lön för föraren, plus driftskostnader för resan till och från Tierp. Intäkterna blir däremot bara runt 80 kronor.
- Skulle det vara flera körningar i följd där ute skulle lönsamheten bli bättre. Och det är väl vad vi har hoppats på genom att ha lågt framkörningspris.
Leif Persson säger att det finns en gräns för hur länge bolaget kan fortsätta med de "billiga" taxiresorna på landsbygden.
- Det är en subvention som vi står för i dag. Vi har diskuterat i styrelsen att ha en ökad framkörningsavgift, men vi har valt att inte införa det ännu. Men det blir allt tyngre att bära de här kostnaderna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om