Det var runt lunchtid en dag förra våren som en hemtjänstkund behövde gå på toa. Kunden som i dag är bortgången hade ringt om hjälp men fått avslag eftersom medarbetaren var upptagen med att äta. 45 minuter senare hade hemtjänsten dykt upp i kundens hem och sagt att hen "fick skärpa sig och sätta på sig blöja och göra sina behov i den om det var så akut".
Kunden hade aldrig tidigare använt en vuxenblöja och kände sig kränkt och nedvärderad när hen blev tillsagd att sätta på sig en.
I lex Sarah-anmälan som har gjorts mot hemtjänsten framgår det inte ifall den hemtjänstanställde var på lunchrast, om den var det så är den i sin fulla rätt att säga ifrån sig arbete. Ansvaret ligger då istället på arbetsgivaren.
– Är man på rast så har man ingen skyldighet att utföra arbete, inte heller en skyldighet att befinna sig på arbetsplatsen, säger Jonas Nilsson, förbundsombudsman på fackförbundet Kommunal.
– Arbetsgivaren måste organisera arbetet så att det finns någon annan som jobbar under den tiden.
Enhetschefen som var ansvarig för hemtjänsten förra våren arbetar inte längre kvar men ska ha samtalat med medarbetaren angående bemötandet den gett kunden. Uppfattningen om hur det anmälda tillfället gick till skiljer sig dock från kundens.
En ny enhetschef som tillträtt har upprättat en rad åtgärder, bland annat kommer fokus att läggas på bemötande och värdegrundsfrågor, enligt lex Sarah-anmälan.