Kritik mot Wesslandia
Äldreboendet Wesslandia i Karlholm får kritik av Socialstyrelsen i två lex Maria-anmälda fall under förra året.
Händelsen inträffade en lördagseftermiddag. Två sjuksköterskor löste av varandra. Den ena hade fått telefon från äldreboendet personal om att patientens bråck rodnat och blivit svullet och informerade sin kollega, som utan att undersöka patienten eller kontakta läkare ordinerade Alvedon för att i stället invänta måndagens rond. Dagen därpå hade patienten hög feber och fick föras till sjukhus.
Socialstyrelsen ser allvarligt på händelsen, som fick allvarliga konsekvenser för patienten och betonar att man som sjuksköterska inte ska ta större ansvar än man har kompetens för utan kontakta läkare.
Det andra fallet inträffade några månader senare och rörde en patient som hade urinkateter. Anhöriga tyckte att dennes tillstånd försämrats och påtalade det för personalen. Men inget gjordes. Först nästa dag uppdagades att patienten enligt journalen inte fått katetern bytt på fem månader. Ansvarig sköterska hävdar dock att bytet gjorts men att hon glömt skriva in det.
På akutmottagningen konstaterades hjärtsvikt och blodförgiftning. Patienten avled en månad senare, men något samband har inte gått att fastställa. Vid kontroll framkom att en annan patient på samma avdelning hade en kateter som var åtta månader gammal.
- Det finns klara rutiner för när personalen ska kalla på sjuksköterska, som går att nå dygnet runt, liksom det finns rutiner för hur en kateterbehandling ska skötas och dokumenteras. Nu har vi naturligtvis dragit de rutinerna igen, säger verksamhetschefen Kristina Ericson.
- Det ska också vara alldeles självklart att kalla på sjuksköterska när närstående upplever att en patient blivit sämre.
I samband med händelserna på Wesslandia har en sjuksköterska sagts upp. Men skälet uppges ha varit samarbetssvårigheter och verksamhetsledningen hävdar att sjuksköterskan roll i de båda lex Maria-ärendena ska ha framkommit under utredningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!