Kritik mot annonsköp av kommunalt bolag

Det kommunala bolaget Tierpsbyggen har köpt in sig i annonser från lobbyorganisationen Den nya välfärden sedan 2007. Agerandet får nu politisk kritik.

Roger Kjetselberg, vd för Tierpsbyggen, fattade beslutet om att köpa in sig i  annonsen från en lobbyorganisation.  Beslutet har fått kritik och fortsättningsvis kommer bolaget inte att köpa den typen av annonser. Köp har gjorts sedan 2007.

Roger Kjetselberg, vd för Tierpsbyggen, fattade beslutet om att köpa in sig i annonsen från en lobbyorganisation. Beslutet har fått kritik och fortsättningsvis kommer bolaget inte att köpa den typen av annonser. Köp har gjorts sedan 2007.

Foto: Christer Bergström

Tierp2020-03-03 16:00

Finanskommunalrådet Sara Sjödal (C) är kritisk och menar att annonseringen inte ligger i linje med hur bolaget ska agera.

– Det är ytterst olämpligt att det kommunala bostadsbolaget driver allmän opinionsbildning med hyresgästernas pengar, säger Sjödal. 

Annonseringen blev aktuell vid det senaste kommunfullmäktigemötet då hon fick frågan från en medborgare varför bolaget fanns med i en annons från Den nya välfärden i Svenska Dagbladet den 9 februari.

Rubriken på annonsen är "Företagsombudsmannens krav på regeringen". Kraven som behandlas är fyra; "Sluta överbeskatta bilisterna", "Bekämpa och förebygg kriminalitet", "Minska regelkrånglet" och "Avskaffa den allmänna löneavgiften".

– Jag fick en övergripande beskrivning av innehållet i annonsen. Hade jag sett detaljerna hade vi inte varit med, säger Roger Kjetselberg, vd för Tierpsbyggen.

Han konstaterar att det blev fel och att man inte kommer köpa in sig i nya annonser.

– Den del av annonsen som har rubriken "Bekämpa och förebygg kriminalitet" ligger väldigt långt ifrån våra värderingar och hur vi jobbar med integrationsfrågor i företaget. Det är inget vi står bakom, säger Roger Kjetselberg.

Enligt en kommunal handling har bolaget sedan 2007 köpt in sig i annonser som tagits fram av organisationen. Den senaste annonsen kostade 3 500 kronor.

– Inför annonspubliceringar har jag haft en kontakt med dem där de berättat om annonsens innehåll. Utifrån det har jag tagit ett beslut. Detta är första gången som jag fått frågor kring detta, säger Roger Kjetselberg.

Sara Sjödal menar att det är allvarligt att bolaget under många år betalat för nationell annonsering i syfte att driva allmän opinionsbildning. Hon menar att det brustit i internkontrollen i bolaget.

Jonas Nyberg (S), kommunalråd i opposition, är inne på samma linje.

–  Det är alltid viktigt att man tänker på i vilka sammanhang man syns. När det gäller annonsen så håller vi inte med om allt som står i den. Det är också viktigt att betona att beslutet fattats i bolaget.

Catarina Deremar (C), styrelseordförande i Tierpsbyggen, säger att bolaget inte ska finnas med i någon opinionsbildande annonsering från några tankesmedjor i fortsättningen.

– Jag har diskuterat frågan med vd och vi är helt överens hur vi hanterar den här typen frågor i fortsättningen. Frågan kommer även att tas upp nästa vid styrelsemöte, säger Deremar.

Karta: Tierp
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!