Krav på bättre trafiksäkerhet i Tierp
Det behövs bättre säkerhet vid tätorternas övergångsställen och busshållplatser. Det konstateras i den trafiknätsanalys av tätorterna i Tierps kommun som nu lämnats över till politikerna i kommunstyrelsen.
Skärplinge är ett av de områden som enligt den nyligen överlämnade trafiknätsanalysen behöver fler trafiksäkerhetsåtgärder.
Foto: Linn Kierkegaard
- Ett sådant exempel är Skärplinge där 76:an gör att orten har mycket genomfartstrafik och där bilarna ofta håller höga hastigheter, berättar han.
Andra områden där rapporten pekar på trafiksäkerhetsrisker för oskyddade trafikanter är till exempel Månkarbo och Karlholmsbruk. Där föreslår utredarna att kommunen satsar på åtgärder som cykelstråk och hastighetsdämpande inslag. Att det i tätorterna finns flera områden där trafiksäkerheten kan förbättras var inget som förvånade Henrik Schelin.
- Men det är bra att ha de farliga platserna på papper för att veta hur man bäst ska prioritera pengar och åtgärder i tätortstrafiken, säger han.
Däremot tycker han att de femtiotalet synpunkter som kommit in från allmänheten har gett en del oväntade infallsvinklar.
- Till exempel kom det in ett förslag att sätta en refug i vägen vid korsningen intill Vegavallen för att omöjliggöra omkörning. Det var en bra tanke, säger han.
Trafiknätsanalysen är 160 sidor lång och innehåller en inventering av trafikläget i tätorterna, sammanfattning av de synpunkter som kommit fram i samrådsprocessen och förslag till hur trafiksäkerheten kan och bör förändras. Den har beställts av kommunstyrelsen och finansierats tillsammans med Vägverket.
- Nu är den lämnad till kommunstyrelsen och Vägverket och det är nu upp till dem vad som händer och vilka konkreta följder rapporten får, säger Henrik Schelin.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!