Korta öppettider efter dataproblem
Försäkringskassan i Tierp har tvingats ändra sitt öppethållande och dra ner på kontorets kundservice över disk till lagstadgat minimum, två timmar per dag.
Yvonne Levin vid kunddisken på Försäkringskassan i Tierp tar bara emot besökare två timmar om dagen.
Foto: Per Johansson
— Men nu är systemet mycket driftssäkrare och fungerar bra, så vi har valt att prioritera att komma i kapp med utbetalningarna framför att ha kunddisken bemannad, säger
Lena Larsson, verksamhetschef på Försäkringskassan i Uppsala län.
— Nu lägger vi resurserna på att handlägga alla ärenden och svara i telefon. Tierpskontoret, som uteslutande arbetar med bostadsbidrag och bostadstillägg till pensionärer, har ett särskilt högt tryck på telefonerna till årsskiftet när bidragen ska sökas för nästa år. Men vår målsättning är att vara i fas sista januari, då ska också alla bostadsbidrag som släpat efter vara utbetalade.
E-legitimation
Försäkringskassans personal hade semesterstopp under hösten i samband med att det nya datasystemet skulle tas i bruk, men man har ändå varit restriktiva med julledigheter:
— Åtminstone 75 procent av medarbetarna ska vara på plats trots att det är helgtider, säger Lena Larsson.
Personalen i Tierp har dessutom fått förstärka andra kontor i länet genom att hjälpa till med de ärenden som gäller tillfällig föräldrapenning.
— Med det nya systemet kan den som har e-legitimation hantera sitt ärende själv på nätet och få sin föräldrapenning inom en vecka. Och vi hoppas förstås att fler nu ska upptäcka den möjligheten, för merparten av dem som besöker våra kontor gör det för att lämna in en ansökan, som man lika gärna kan skicka med posten — och nu via Internet.
Måndag 23 januari har Tierpskontoret öppet som vanligt igen, klockan 10—15.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!