Deltagarna kommer från hela Europa och ska under dagarna öva på att fånga naturen och vårens läten.
Regnet öser ner vid Ängskärs lägergård på fredagen. Trots det skymtar regnklädda figurer utrustade med stora mikrofoner här och där i skogen.
– Det bästa är att det är så tyst här.
– Det är få ställen i Europa som inte är förorenade med ljud i dag, säger Chris Watson som jobbar med naturfilmsproduktioner för BBC i London. Han har lång erfarenhet av ljudinspelning och har jobbat med stora namn inom naturfilm, som David Attenborough och Bill Oddie.
Under kursen som arrangeras av det brittiska företaget Wildeye, får deltagarna lära sig tekniker för ljudinspelning och ta del av praktiska råd från kursledarna. Men framför allt är de ute i naturen för att leta och fånga de ljud som de stöter på.
– Det är ett ganska ensamt jobb så det fyller även en social funktion att få träffas och utbyta erfarenheter med varandra, säger Chris Watson.
– Ja, vi känner av varandra och vet när någon spelar in och man ska vara tyst.
– Annars gör jag en ful min, då förstår de andra garanterat, tillägger Ben Minto som är ljuddesigner på spelföretaget Dice i Stockholm, med ett skratt.
Deltagarna har blandad bakgrund. Flera kommer från tv- och filmvärlden och ett par från tv-spelsbranschen. Fredagens regn begränsar övningarna något men deltagarna, som anlände kvällen innan, har redan hunnit vara ute och fånga olika läten.
– Jag har bland annat spelat in regndroppar som föll mot en soptunna, det blev en speciell effekt, berättar Mari Saastamoinen och fortsätter:
– Jag sitter mycket framför en datorskärm på dagarna, då är det jättebra att få komma ut i naturen och verkligen lyssna.
Mari Saastamoinen jobbar också på Dice som bland annat tillverkar spelet Battlefield. Hon har hjälpt till att arrangera kursen i Sverige tillsammans med Ben Minto och jakten på lämpliga platser ledde dem till Ängskär.
– Det passar bra eftersom naturen är väldigt varierad här, du har både skogen, kusten och mycket fåglar. Dessutom har vi hört att det ska finnas en speciell groda i trakten som vi skulle vilja höra, säger Chris Watson.
Han menar att det allra viktigaste när man jobbar med ljudinspelning är att man verkligen tar sig tid till att lyssna.
– Naturljud är de mest häpnadsväckande ljudupplevelserna. Det är praktiskt taget som musik I natt ska vi till exempel gå upp 02.30 och gå ut med mikrofoner i skogen för att försöka spela in uggleläten, säger han.
– Vi lever i en väldigt visuell kultur i dag, däremot lyssnar vi sällan på riktigt när vi är utomhus, tillägger Ben Minto och får medhåll av Mari Saastamoinen.
– Vanliga människor spärrar upp ögonen, men vi spärrar upp öronen i stället, säger hon.