Kommunen fasar ut städföretag

Nu agerar Tierps kommun mot det städföretag som ansvarar för städningen inom hemtjänsten. På ett möte i veckan enades företaget och kommunen om att börja fasa ut avtalet redan nu.

Ville att kommunen skulle agera. "Det är käcka tjejer, men de uteblir och sen är de inte jättebra på att städa", sa Gittan Nerén när UNT träffade henne och pratade om städningen i hennes lägenhet. Hon efterlyste då att kommunen skulle leta efter en ny leverantör av städtjänster.

Ville att kommunen skulle agera. "Det är käcka tjejer, men de uteblir och sen är de inte jättebra på att städa", sa Gittan Nerén när UNT träffade henne och pratade om städningen i hennes lägenhet. Hon efterlyste då att kommunen skulle leta efter en ny leverantör av städtjänster.

Foto: Erik Leijonhufvud/arkiv

Tierp2016-12-01 08:05

Det var i början av november som UNT skrev om de brister som rapporterats in från kunder som köpt tjänsten. Under ett års tid har kommunen fått in i snitt två klagomål i veckan, vilket gör att brukare vid ett hundratal tillfällen kommit in med klagomål på städningen, framför allt i centrala Tierp.

– Vi hade en bra dialog med företaget och var överens om att fasa ut avtalet redan nu. Vi kommer att göra upp en gemensam plan för hur vi smidigast löser detta för att det ska bli bra för alla parter och framför allt slutkunden. Ett inledande möte kring detta kommer att ske redan i december eller januari, säger Helena Carlsson, verksamhetschef för vård och omsorg.

När UNT skrev om bristerna i början av november, som handlade om hafsig städning, ostädade toaletter och bristfälligt bemötande, reagerade Maud Englund på Upplands städ och styling. I ett mail till UNT skrev hon att

"under juni månad i år gjorde vi städbesiktningar på varje ort tillsammans med Tierps Kommun. Kommunen fick välja ut 3–5 kunder per ort som vi gick ut till tillsammans och utförde städbesiktningar på. Det såg bra ut hos kunderna och kunderna var nöjda med våran insats". Maud Englund tyckte att kritiken var oförtjänt.

– Företaget har alltid åtgärdat när vi har kritiserat insatsen, säger Helena Carlsson och tillägger att det har fungerat bra på vissa ställen och inte bra på andra.

Sammantaget har bristerna varit för stora och klagomålen för många för att kommunen ska sitta still i båten till dess att avtalet löper ut i augusti 2017.

– Nu är vi överens och ska göra en gemensam plan för kunderna, de ska inte komma i kläm, säger Helena Carlsson.

Parallellt med utfasningen får nu kommunen rådrum att fundera på alternativa lösningar, om tjänsten ska handlas upp på nytt eller tas över i egen regi.

– Vi har inte hunnit så långt med det, men kunderna ska få information i god tid innan en ny leverantör är på plats 2017.

UNT har sökt Upplands städ och styling som utfört städningen och företaget MIAB-NCA som diskuterar utfasningen av städningen. Ingen av dem har gått att nå för en kommentar.

Skulle leverera "en god kvalitet".

UNT har gått igenom avtalet mellan Tierps kommun och Upplands Städ & Styling. Här står att företaget ska leverera städtjänster som "håller en god kvalitet". Företaget ska se till att personalen har den utbildning som krävs för att genomföra uppdraget. Kommunen ska å sin sida betala för "levererade och godkända tjänster". Enligt avtalet betalar kommunen 285 kronor per insats i Tierps köping och 335 kronor utanför Tierps tätort. I priset ingår städtid, restid transportkostnader och administration.

Källa: Tierps kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!