Vid sin granskning av drygt 500 kommunanställda fann kommunrevisorerna inte några olämpliga bisysslor.
Däremot noterade de flera svårbedömda fall och att det förekom ett antal anställda som hade egna företag inom samma verksamhetsområde som i deras kommunala anställning.
Revisorerna menade att kommunen behövde tydliga regler för bisysslor, utöver det som följer av kollektivavtal och lagen om offentlig anställning.
Ett sådant regelverk ska också innehålla rutiner för hur bisysslor hanteras exempelvis vid anställning och utvecklingssamtal.
I det föreslagna regelverket definieras bisyssla som något man gör vid sidan om sitt ordinarie arbete.
Reglerna ska förhindra att bisysslor riskerar att skada allmänhetens förtroende för kommunen, konkurrera med kommunens verksamhet eller negativt påverkar personens sätt eller möjlighet att sköta sina kommunala arbetsuppgifter.
Om så bedöms vara fallet ska arbetsgivaren, alltså kommunen, ha rätt att förbjuda bisysslan.
Varje ärende ska bedömas individuellt.
En tillåten bisyssla för någon kan vara otillåten för en annan befattning i organisationen.
Chefer uppmanas vara goda exempel och ska undvika bisysslor vid sidan om chefsuppdrag.
Exempelvis fackliga och politiska uppdrag, eller verksamhet som nämndeman eller god man är enligt reglerna normalt alltid tillåtna.
Beslut om de nya riktlinjerna väntas vid kommunstyrelsens sammanträde nu på tisdag den 29 januari och ska enligt förslaget till beslut gälla från och med den 1 februari.
Kommunanställdas bisysslor regleras
Tierps kommun får nu tydliga riktlinjer för hur de kommunanställdas bisysslor ska hanteras. Sådana regler efterlystes i en revisionsrapport tidigt 2012.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!