Invigningsfest med multikonst

Med låtspel och en lekfull performance i Tobo invigdes 2013 års Konst på väg på långfredagens förmiddag. Bättre sätt kan knappast tänkas att starta en runda på, som rymmer högst varierande uttrycksformer.

Thea Andersson, 14 år, har gestaltat hur Jesus talar till de gråtande kvinnorna.

Thea Andersson, 14 år, har gestaltat hur Jesus talar till de gråtande kvinnorna.

Foto: Lisa Gidlöf

Tierp2013-03-29 15:28

Videon är inte längre tillgänglig

Eric Sahlström Institutet var välfyllt av publik när rundan spelades igång med Eric Sahlströms Bludderutten, framförd av tvillingarna Sture och Esbjörn Hogmark på nyckelharpa. Därefter höll den sistnämnde i egenskap av ledamot i institutets styrelse ett kort invigningstal. Han knöt an både till musiken och konsten som bärare av värdefulla kulturarv. Och vad för konst som visas på rundan sammanfattade han med ett enda ord:
– Allt.

Allt inrymmer även performance, konstnärliga uttryck där konstnären själv är inblandad inte bara som upphovsman utan som deltagare. Efter ytterligare låtspel, nu även med Åsa Hogmark i Eric Sahlströms hoppfulla Spelmansglädje, fortsatte invigningen med äkta performance.

Fram på scen trädde allkonstnären Leif Högström, för dagen i björknävermönstrad kavaj, i rollen som Leif Sture Esbjörnsson, konstvetare och professor med meritus.
– Det betyder att man sysslar med lite av varje, sa han och kunde därmed utan att överdriva det minsta i högsta grad syfta på sig själv.
– Konst är ju ett svårt begrepp för er som inte är akademiker, sa han med milt överseende till publiken. Därefter övergick han till att med utgångspunkt i ett centralt verk av Tobokonstnären Salvador Dahlin ge en lite vägledning in i konstvetenskapen.

I en snabb analys av Dahlins målning av en soppburk, med en konsthistoriskt välkänd förlaga, berörde han centrala konstbegrepp som komposition, rörelsemönster och kolorit.
– Ett centralt verk. Till och med Dahlins huvudverk, avslutade han.

Som sig själv hann Leif Högström med ytterligare en performance. Han och trubaduren Örjan Kjetselberg framförde en levande rockvideo, inspirerad av stilen i Bob Dylans 60-talsmusikvideo till låten Subterranean homesick blues. I originalvideon från 1967 står Dylan med en bunt stora ark i handen och släpper ett i taget, vart och ett med ett ord eller en fras ur låten. I Tobotappning ledsagades en sång om en ödesdiger resa i ett vintrigt landskap av tuschteckningar som illustrerade den äventyrliga färden. Som extranummer framförde de en sång på temat Vi vill leva vi vill dö i Tobo.

Konst på väg med drygt 60 utställare på 14 platser i kommunen pågår till och med annandagen. Information om alla utställare och kringarrangemang finns på kpv.nu.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!