Vad gör en trafikingenjör och hur blir man en sådan?
– Jag är utbildad civilingenjör i kommunikation, transport och samhälle vid Linköpings universitet. På utbildningen finns tre inriktningar; trafik, logistik och telekommunikation. Som trafikingenjör kan man antingen jobba inom en kommun, som konsult i ett företag eller som doktorand och forskare. Utbildningen är väldigt bred och ger olika möjligheter till arbete, vilket är bra.
Har du hunnit sätta dig in i läget i Tierp?
– Jag blev klar med mitt examensjobb lagom till midsommar och har bara jobbat här i Tierp i knappt två månader. Det är mycket att sätta sig in i och jag försöker lära mig så mycket som möjligt, bland annat genom att fråga mina kollegor. Jag tycker att det har gått ganska bra. Det är en nyskapad tjänst, tidigare hade kommunen en trafikplanerare anställd på halvtid. Jag har mycket kontakt med gata park och även avdelningen för fysisk planering där jag har min arbetsplats. Jag har cyklat och åkt runt en del med bil för att försöka få ett grepp om kommunen. Genom en app som heter Turf får jag både motion och lär mig mer om de olika orterna på plats. Den ger god lokalkännedom och man upptäcker mycket man inte skulle ha sett annars.
Vad handlar ditt examensjobb om?
– Jag och en klasskompis utvecklade en prognosmodell för kollektivtrafik i mindre städer. Modellen använder bland annat indata i form av avstånd, restider och invånarantal. Modellen genererar sedan ett resultat för hur många resenärer som kommer att använda olika busslinjer i ett framtida scenario för den staden.
Hur kan en arbetsdag på nya jobbet se ut?
– Jag svarar på mejl och går på olika möten. Om det är något aktuellt ärende försöker jag åka ut till platsen och kontrollera hur det ser ut. En cykelplan är på gång och den har jag läst igenom och försökt sätta mig in i. I jobbet ingår också kontakt med Trafikverket, länsstyrelsen och medborgarna och förstås också säkerhetsfrågor.
Vad är mest angeläget i Tierps kommun i dagsläget?
– Det sydvästra industriområdet är det som är mest aktuellt just nu. Dessutom arbetar vi på en säker överfart vid byggvaruhuset XL, och för en dialog med Trafikverket. De höga hastigheterna på Industrigatan vid utfarten från Atlas Copco, korsningen vid Gävlevägen-Industrigatan och trafiksituationen på Gävlevägen vid Lidl är andra frågor vi arbetar med.
Och hur ser det ut i kransorterna?
– Bussresenärerna från Söderfors missar ibland anslutningen till Upptåget eftersom marginalerna år små, men det är Upplands Lokaltrafik som har bollen i den frågan just nu. Trafiklösningar vid Karlholm strand kommer att bli aktuella i framtiden.
Hur reser du helst själv?
– Jag har åkt mycket tåg, särskilt under studietiden. Jag gillar att cykla. Det blir en del bilåkande förstås, även om jag inte äger någon bil. Om jag ska hem till mina föräldrar i Hedemora är den enklast att åka bil, men det går bra att ta tåget också.
Många invånare i kommunen har synpunkter på trafiken och vägarna. Det kan handla om höga hastigheter, vägskador och underlag som orsakar stenskott. Hur ska de bete sig?
– De kan gå in på Trafikverkets hemsida och där ta reda på vem som är väghållare. Om det är Trafikverket, vilket är vanligast för vägar utanför orterna, kan de fylla i ett formulär och framföra sina synpunkter. Om det är frågor som har med den lokala trafiken att göra kan de vända sig till kommunen via Medborgarservice.