Inga träd nära järnvägen

Nu ska Ostkustbanan trädsäkras. På onsdag har Lantmäteriet bjudit in berörda fastighetsägare längs bansträckningen ­Uppsala, Östhammar, Mehedeby till informationsmöte i Aspenskolans aula i Tierp.

Tierp2009-04-20 20:18
Sedan 2007 har det riksomfattande arbetet med att ta ned träd som annars riskerar att falla över järnvägen pågått.
- Det var de kraftiga stormarna Gudrun och Per som blev startskottet för trädsäkringsprojektet. De ställde till stora problem för järnvägstrafiken, bara att städa upp efter dem kostade omkring 315 miljoner kronor, och då är inte de kostnader som inställd trafik innebär för resenärer och transporter inräknade, konstaterar förrättningslantmätare Hans Rudhe vid Lantmäteriet.

Men det krävs alls inga naturkatastrofer, man räknar med att det faller ett träd om dagen över ett spår någonstans i landet med avsevärda bekymmer som följd:
- Det är den näst vanligaste orsaken till förseningar, efter kontaktfel. Mellan 2001 och 2007 hade man 2 200 timmars tågstopp av den anledningen. Träden drar med sig luftledningar, ibland på långa sträckor. Och ett enda stopp i trafiken kan orsaka kostnader i storleksordningen 250 000 kronor till en halv miljon.
Totalt 500 mil järnväg ska trädsäkras fram till 2012, det vill säga att man hugger fritt 20 meter på ömse sidor om spåret. Hittills har man klarat av ungefär hälften.

Men först måste Banverket ansöka om servitut utmed järnvägsbanan, och ersätta fastighetsägarna. Det är den fastighetsregleringen man nu ska träffas och informera om. Sedan går Skogsstyrelsen ut och värderar, träd för träd, och så betalas ett dagspris för rotposten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!