Pendlarna har haft en bister vinter. Men problemen med inställda, trasiga och försenade tåg är inget nytt för i år utan har pågått en längre tid. När det gäller Mälartåg och sträckan Uppsala-Tierp-Gävle är det många som har kommit för sent till jobbet – eller fått stanna hemma i vinter.
– Vår anläggning ligger en bit från stationen i Tierp och det går en regionbuss därifrån till arbetsplatsen. Men det behövs bara att tåget är försenat ett par minuter så missar våra anställda den bussen och måste gå hit, en promenad som tar 20 minuter. Det är många som har kommit sent till jobbet de senaste åren, säger Camilla Mellberg, kommunikationschef på Atlas Copco Tierpsverken.
Det kanske inte låter så allvarligt, men för industriföretaget på Maskinvägen kan det leda till försämrad lönsamhet.
– Risken finns att vi inte kan hålla våra leveranstider till kunderna eftersom vi inte har medarbetare som kan ta sig till jobbet. Det här är ett allvarligt och stort problem för oss.
Atlas Copco är ett av flera företag i Norduppland som expanderar och behöver nyanställa. Uppskattningsvis behöver industribolagen i regionen 5 000 nya medarbetare de kommande åren. Därför är bristfällig infrastruktur i form av strulande tåg ett försvårande moment i anställningsprocessen.
– Man måste kunna ta sig till och från jobbet på ett tryggt och bra vis. Därför kan tågproblem göra att nya talanger väljer bort oss eftersom kommunikationerna är opålitliga.
Enligt Camilla Mellberg har krångel med Mälartåget även inneburit att de tappat kompetent personal.
– Ett tiotal anställda har slutat eftersom de inte kan pendla till jobbet på ett pålitligt vis. Det skapar mycket oro om man inte vet om det överhuvudtaget går att ta sig till och från jobbet.
Hur länge har det varit så här?
– De senaste två åren har det blivit mer problem med tågtrafiken. Visst var det inställda tåg och förseningar även tidigare, med Upptåget, men inte alls lika mycket som det har varit den senaste tiden.
Camilla Mellberg tycker att dialogen med Region Uppsala, som ansvarar för tågtrafiken, fungerar bra och att deras representanter lyssnar på Atlas Copcos synpunkter. Men samtidigt vill hon se en tågförbättring.
– Om våra leverantörer inte levererar enligt förväntan så är det skäl att avbryta kontraktet. Frågan är om företaget som kör Mälartåg uppfyller kraven som står i deras kontrakt.