Krutcupen är något annat än kostnadskrävande och tekniskt finlir. Cupen lockar visserligen inte bara glada amatörer med mer eller mindre driftsäkra hemmabyggen, utan även rallyförare med meriter från rallycross och utmaningar som Paris-Dakar. Men den stora gruppen förare är så kallat vanligt folk, unga och gamla med bilintresse eller som någon gång närt en dröm om att köra rally.
– Alla ska kunna vara med. Det här är den billigaste racingformen man kan tänka sig, säger Hasse Söderström.
Krut står för Kompisars Racing Uthållighets Test. Vinnarreceptet är inte massor med hästkrafter och extrema toppfarter. Reglerna innehåller till och med begränsningar för att hastigheterna inte ska bli för höga. I stället är det uthålligheten hos både förare och fordon som kan fälla utslaget, samt lagandan och lusten att meka med bilar som inte sällan behöver in i depå.
– Det är mildare än folkrace, säger Hasse Söderström och rekommenderar en vägvinnande körstil.
– Inte ens fyrhjulsdrivet är en fördel. Det håller sällan, säger han.
Krutcupen är numera sanktionerad av Svenska Bilsportförbundet. Såväl arrangemanget som förarna är försäkrade och vem som helst får köra. Det krävs inte ens körkort eller uppnådd körkortsålder för att få vara med i ett race eller vid en prova-på-körning.
Racet på Bergbybanan den 13 oktober kommer att köras i två gånger två timmar, med en lång paus för provrundor. Laget med flest varv på fyra timmar vinner, men det duger heller inte för vinnarlaget att låta en och samma förare köra hela tiden.
Idén om en racedag på Bergby väcktes genom Hasse Söderströms nyblivna bekantskap med Mats Rodén i Tierp, som hållit i go-kartkörningen på Tierps flygfält och som med sin son Markus testat prova-på-körning med Krutcupens lånebilar.
– Det här är motorsport på rätt nivå. Att åka och ha roligt under ordnade former, säger Mats Rodén.
För Hasse Söderström handlar det också om ännu mer än racetävlingar.
– Det går att göra mycket bus med motorfordon. Det här är ett försök att stävja buskörningar på byn. Det är bättre att köra lagligt på ett inhägnat område, säger han.
Krutcupen har sedan starten vuxit till mellan 30 och 35 race per år, Hasse Söderström siktar på 40 årliga racedagar och tror att körningen på Bergbybanan blir återkommande.
– Och till nästa år kan det bli en Upplandsserie, tror Hasse Söderström.