Den 30 juli i år blev en tågvärd slagen av en resenär på tåg 8405. Det hände i Gävle och polis tillkallades. ”Tågvärden fick besöka läkare”, står det i ett utdrag från DSB Sveriges säkerhetsuppföljningsplan. Samma dag hotade en resenär tågpersonal i Tierp. Tågvärden klev av i Tierp och polis underrättades om händelsen.
Den 30 augusti i år mellan Gävle och Uppsala vägrar ett antal resenärer att betala. Enligt händelserapporten är de allmänt dryga, uppträder hotfullt och spottar på personalen.
Händelsen anmäls till polisen. Personalen tas ur tjänst och får uppsöka läkare.
Enligt DSB Uppland, som på uppdrag av Upplands lokaltrafik kör Upptågen, var det här de tre allvarligaste händelserna i somras, knutna till hot och våld. Under senare år är trenden att incidenter av det här slaget blivit mer ovanliga och statistik från de senaste fyra åren visar att antalet fall minskar där personalen hamnar i utsatta och hotfulla lägen.
Inne i ett av rummen på DSB Upplands kontor i Tierp sitter Ingemar Nilsson, vd för företaget som alltså driver pendeltågstrafik mellan Uppsala och Sala och norrut till Gävle, samt till Arlanda på helgerna. Han ser mycket allvarligt på alla former av hot och våld som personalen utsätts för. Medarbetarenkäter visar också att det här är det absolut jobbigaste som personalen möter i sin arbetsvardag. Men under senare år har det alltså blivit glesare mellan gångerna som personalen drabbas, enligt företagets statistik.
– Vi har satt in åtgärder. Väktare finns på vissa tågavgångar och vi har utökat bemanningen på vissa turer, säger Ingemar Nilsson.
Tidigare år har det varit problem med så kallade ”fylletåg” till Gävle och Uppsala. Gäng som gått på tåget i Tierp och stökat runt. Överförfriskade resenärer som inte sitter still, byter biljetter med varandra och blir fula i mun var en arbetssituation som många i personalen oroade sig för inför arbetspassen.
Under våren 2015 började Upplands lokaltrafik med väktare i anslutning till kvällsavgångar under lönehelger, något som verkar ha gett utdelning.
Carola Hedman har jobbat som tågvärd i åtta år svarar så här på frågan om hon känner sig trygg på jobbet:
– För det mesta, ja, säger hon.
Det är inte alltid som hon får en arbetskamrat under de kritiska passen. När folk är sjuka blir de inte alltid ersatta, det säger flera tågvärdar på Upptåget som UNT har varit i kontakt med.
Ingemar Nilsson är inte nöjd så länge inte statistiken visar noll rapporter om hot och våld.
– Men det är ändå bra att vi har minskat antalet, samtidigt som vi har haft en kraftig ökning av antalet resenärer under senare år.