Hoppfullt för Upptåget

Sommaren går mot sitt slut – i dag ökar arbetspendlingen med Upptåget och halvtimmesavgångarna återkommer. Efter många inställda tåg i början av sommaren har nu operatören DSB Uppland en förbättrad personalsituation.

Foto: Anders Badner/arkiv

Tierp2011-08-08 14:48

På kontoret i Tierp har Hanne Reiler varit tillförordnad affärsområdeschef under juli. Hon har jobbat hårt för att förbättra bemanningen så att tågen kan gå som de ska.
– Vi var inte tillräckligt väl förberedda. Nu har det blivit bättre. Man kan dock inte vara helt nöjd när man har haft sådana här problem, säger hon.

DSB Uppland tog över Upptågstrafiken den 12 juni, just när semesterperioden började. Personalplaneringen var inte bra. När lokförarna skulle ha sin semester eller slog i arbetstidstaket blev avgångar inställda. Resenärerna rasade. Hos uppdragsgivaren Uppland Lokaltrafik har dock den första irritationen lagt sig.
– DSB har jobbat på bra. Godkänt blir det inte för hela sommaren, men efter den första tiden har det gått bra. Vi är nöjda med hur DSB har löst problemen, säger Nikodemus Kyhlén, försäljningschef på UL med ansvar för kundtjänstfrågor.

Resenärernas förtroende för Upptåget har dock fått sig en knäck.
– Jag är så less på det här. Först säger man i högtalarna att tåget är några minuter försenat. Sedan ytterligare några minuter. Och sedan kommer det kanske inget tåg alls. Man måste väl kunna säga hur försenat ett tåg är! Dålig information blir ju ett hinder för oss att ta bussen på en gång, säger Eva Görans, som bor i Uppsala och arbetspendlar till Tierp.

UL vill ha information minst 12 timmar men helst 24 timmar i förväg om ett tåg måste ställas in. Men det kan inte alltid ske. En del störningar går inte att förutse, till exempel nedrivna kontaktledningar eller om ett godståg blir stående på linjen. I sådana fall kan tåg ställas in med mycket kort varsel. Fordonsfel kan man inte heller gardera sig emot. Nyligen gick ett tåg sönder på grund av att en solkurva hade uppstått på rälsen i sommarhettan. Även en växlingsincident har inträffat, dock utan att det fick några allvarliga följder.

Under sommaren har DSB förstärkt sin personal med fem nya lokförare. Några av dem har varit på utbildning sedan före sommaren. Först när de blev färdigutbildade kunde de sätta in på schemat. Inhyrd personal, personal som har avbrutit sin semester för att jobba och personal som jobbat övertid har gjort att trafiken har klarats av på ett acceptabelt sätt.
– Det är alltid lite inkörningsproblem vid en uppstart, säger Rikard Hamrén, inhyrd lokförare från Protrain Bemanning AB.
Han kommer från Östersund och bor tillfälligt i en hyreslägenhet i Tierp. Han är anställd tills vidare av DSB Uppland och vet inte hur länge han behövs. När semesterperioden är över blir bemanningssituationen normal. Då kommer DSB också att ha en reservpool av personal.

Avgångarna som normalt har dubbla tågsätt kommer den här veckan att ersättas med tåg med tre vagnar. DSB Uppland bedömer att det ska räcka eftersom arbetspendlingen ännu inte kommit igång fullt ut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!