Bakom den återkommande rapporten Öppna jämförelser står Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.
I den senaste hamnar Tierps gymnasieskola på plats 33 av landets 222 gymnasiekommuner sett till andelen ungdomar som har arbete två år efter att de avslutat sina studier. Högbergsskolans elever har också god tillgång till lärare, jämfört med många gymnasiekamrater i Sverige. På skolan är antalet elever per lärare 9 stycken, mot riksgenomsnittets 11,7.
Alla jämförelsetal ger inte Tierp lika god placering. Däremot ligger samtliga kommuner i UNT:s spridningsområde överlag bra till. Sett till andelen gymnasieelever med grundläggande behörighet till högre utbildning hamnar Tierp på plats 171 i riket. Mätt i genomsnittligt betygspoäng för elever med gymnasieexamen eller studiebevis landar Tierp på plats 116 bland rapportens gymnasiekommuner.
Uppgifterna i Öppna jämförelser kommer från läsåret 2013/14. I sammanfattningen konstateras att dess statistiska underlag i huvudsak speglar den första elevkullen som läst enligt den reformerade gymnasieskolan. Redovisningen av bland annat grundläggande högskolebehörighet och genomsnittsbetyg har anpassats till det nya gymnasiets styrdokument. Det innebär att det är svårt att jämföra rapportens resultat med de sju tidigare år den gjorts.
Genomströmningen i gymnasiet har inte förändrats nämnvärt med skolreformen. Cirka sju av tio elever slutför utbildningen inom tre år. Det är fortsatt stora skillnader mellan elever på yrkesprogram och de på högskoleförberedande program, samt mellan tjejer och killar. Snabbast genomströmning har tjejer som läser högskoleförberedande program. Generellt har många kommuner med hög genomströmning relativt små gymnasier sett till elevantal.
Elevernas genomsnittliga betygspoäng tycks inte ha förändrats med ny läroplan och ny betygsskala. Även när det gäller genomsnittsbetyg ligger tjejer som gått högskoleförberedande program högst.
Rapportsammanfattningen ägnar även uppmärksamhet åt hur avhopp från gymnasieutbildningar kan förebyggas. Att elever inte slutför sina utbildningar är ett problem som delas med många länder och där SKL samverkar och utbyter erfarenheter med grannländer runt Östersjön. Rapporten pekar på extra stor risk för avhopp bland nyanlända elever och hänvisar till ett utvecklingsprojekt med mentorskap i Hamburg, som ger nyanlända och deras föräldrar stöd och underlättar introduktionen i skolan.