Hjuldagen lockade motorentusiaster

Den siste motorcyklisten som anländer till kortegen  på lördagen i centrala Tierp är Sören Westerlund från byn Yvre mellan Månkarbo och Gryttjom. Hans motorcykel är oansenlig i jämförelse med de övriga: en blå Yamaha, tvåtaktare på 125 kubik med tillverkningsåret 1977.

Hjuldag. Två- och fyrhjulingarna samlades vid hembygdsgården efter kortegen genom Tierp.

Hjuldag. Två- och fyrhjulingarna samlades vid hembygdsgården efter kortegen genom Tierp.

Foto: Martin Lindén

Tierp2011-05-14 17:33

– Jag tänkte att jag skulle hitta en köpare här. Jag åker bara några gånger med den på sommaren. Fem tusen kan den väl vara värd?


Hjuldagen kallas denna tillställning som för andra året arrangeras av den lokala mc-klubben Hot Iron North.
– Kortegen genom köpingen tog vi över från mc-klubben här som lades ner 2008. Men vi bjuder också in bland andra veteranbilister, säger Stefan Linde, en av tio medlemmar i Hot Iron North.
Kortegen rör sig brummande och värdigt genom samhället, i täten motorcyklarna, efter dem de stora amerikanska bilarna från 1950-talet samt en del yngre fartvidunder och en och annan Saab tvåtaktare, Volvo Amazon och Rolls Royce. Nästan alla förare i kortegen kommer från Norduppland.
Vid hembygdsgården parkeras bilarna tvärställda på den avstängda gatan utanför, och hojarna i långa rader på gårdstunet.


I Tierp med omnejd är det amerikanska Harley Davidson som dominerar: 90 procent av medlemmarna i arrangörsklubben kör HD.
Åke Boström, 48, från Tierp hämtade sin fabriksnya Wide Glide i måndags i Stockholm. Pris: 240 000 kronor inklusive tillvalsutrustningen.
 – Jag kollade på andra märken också, men HD är i en klass för sig. Jag vill inte åka fort, bara glida omkring och njuta av naturen och motorljudet.
Han berättar att mc-intresset fortsätter att öka, i alla fall i Norduppland. De flesta numera är mogna män och kvinnor. Medelålders förare som bor på landet kan komma undan med en rimlig försäkring också för en mycket exklusiv motorcykel.
– Annat är det för en 18-åring i Stockholm som köper en racer, säger Åke Boström och pekar på Suzuki GSXR 100 K7 som står uppställd i närheten. Då kan det handla om 2 000 kronor i månaden i försäkringskostnad. Racercyklar har en toppfart på närmare 300 kilometer i timmen och är stöldbegärliga.

Äldre mc-förare kör försiktigare och det innebär att olyckorna minskar. Medlemmarna i Hot Iron North är glidare i medelåldern. Klubben har infört en gräns för medlemsantalet till tolv och medlem blir man först efter ett provår.
– Man behöver dra jämnt och ha kul tillsammans, säger Stefan Linde, som skiljer ut sig genom att köra en Honda, men klarade provåret därför att han är en så trevlig kille.
Rätt mycket folk såg kortegen längs gatorna och det kom också en hel del besökare till Gammelgården. Mc-träffarna duggar tätt under sommarhalvåret. De är till för att mc-folket skall få tillfälle att träffas och umgås med varand ra.
Hot Iron North får också in litet pengar på lotteriförsäljning och på en tävling där det gäller att gissa hur länge motorn i en gammal krockskadad personbil kan gå på tomgång utan olja och vatten. Det kallas för att ”spränga” motorn och väckte ett oväntat stort intresse.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om