Tillsammans med Lisa Långbacka från Uppsala, som spelar dragspel, har hon duon LISAS. I början av mars släpptes deras debutalbum Fiddle & Accordion Conversations.
– Vi har nästan hittat ett eget tonspråk. Det är svårt att sätta en etikett på vår musik. Vi rör oss gärna mellan olika genrer och kan utveckla ett spel där våra erfarenheter ryms. Vi spelar mestadels egen, nykomponerad musik, men också traditionell musik, allt i ett stråk av spelmansmusik och barockmusik, säger Lisa Rydberg som känner sig hemma i norduppland.
Hon är väl förtrogen med bygden. Sedan cirka femton år bor hennes mamma med man utanför Tierp. Lisa Rydberg har tidigare bott med sin sambo musikern Jon Fält, i både Gysinge och Skärplinge.
– Pulsen går ner när jag vistas här, för mig är naturen grunden till allt, säger Lisa Rydberg och berättar att cd:n släpps på Sofia Karlssons bolag Sally Wiola Records.
Sofia Karlsson som producerat kallar musiken som har skapats under konceptet "Sally Wiola Sessions" för "slow music".
– Slow musik ska vara akustisk och produktionen får ta tid... Musiken är tidlös, kan få vara långsam och rogivande, meditativ och stå som en motvikt till dagens stressade och skruvade tempo.
Lisa Rydberg och Lisa Långbacka kände inte varandra när de började spela tillsammans för sex år sedan.
– Vi fick båda höra - från varsitt håll - att vi borde spela tillsammans. Vi blev nyfikna och provade. Det kändes fullständigt naturligt, det är enkelt att konversera med Lisa, säger Lisa Rydberg som tycker att de har samma inställning till det de gör.
Lisa Långbacka är dragspelaren som hittar nya sätt att arrangera och komponera för sitt instrument. Hon valdes till årets dragspelare 2015. För tre år sedan gjorde hon en turné med Tomas Ledin och Höga Kusten Kapellet. Lisa har spelat dragspel i Cullbergbaletten och studerat vid Högskolan för scen och musik i Göteborg och vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.
Lisa Rydberg är klassiskt skolad violinist och riksspelman och har spelat med storspelmän och traditionsbärare som Björn Ståbi, Pers Hans Olsson och Anders Bjernulf, men även samarbetat med Thomas Di Leva och orgelfantomen Gunnar Idenstam. När hon var sexton år fick hon Päkkos Gustafs hederspris. Vid tjugoett års ålder blev hon Riksspelman och fick Zornmärket i silver. Hon är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och är den första i Sverige som fått en kombinerad klassisk-/folkmusikutbildning på fiol.