Ahmad Ali, matematik- och no-lärare vid Centralskolan i Tierp, kom tillbaka till Tierp från sin första återresa till det forna hemlandet i norra Irak för en knapp vecka sedan. Det är tjugo år sedan han och hans familj tvingades fly därifrån.
Under de två veckor han nu varit i uppväxtstaden Sulaymania hann han träffa sina släktingar och deras familjer, de som fortfarande bor kvar där, men han hann också med det egna projektet han föresatt sig, att jämföra skolor och matteundervisning i Sverige och Sulaymania.
– Hur skiljer sig undervisning, läro- och kursplaner, metodik, pedagogik och läromedel mellan länderna, och finns det likheter, det ville jag veta, säger Ahmad Ali.
En sak som är annorlunda nu jämfört med hans egen skoltid är disciplinstraff mot elever:
– När jag gick i skolan blev vi slagna av lärarna om vi inte gjort läxan eller uppförde oss på något sätt som lärarna inte gillade. Nu är skolaga förbjudet.
– Men det är ordning och struktur ändå, inga elever kommer för sent till lektionerna, inga elever pratar under lektionerna om de inte fått ordet. Lärarna har hög status i Kurdistan, och även föräldrar har respekt för lärare och rektor. Men utbildning ger status också till eleverna, och nivån på deras mattestudier är högre än i Sverige. Elever i gymnasiet där löser matteuppgifter som ingår först på universitetsnivå här, säger Ahmad.
Sammanlagt 28 skolor hann Ahmad Ali besöka, de flesta var grundskolor uppdelade i flick- och pojkskolor, men också några gymnasieskolor, och två privata skolor.
– I de privata skolorna var klasserna blandade, flickor och pojkar, och undervisningen var inte så katederbunden som i de offentliga skolorna. Skoluniformer används i alla grundskolor, och de delas ut gratis till eleverna så att ingen ska tvingas avstå från utbildning för att det inte finns pengar till skoluniformen.
Man anar en viss kritik mot hur prioriteringar gjorts i uppbyggnaden av irakiska Kurdistan när Ahmad berättar:
– Nästan alla gamla hus i Sulaymania är rivna, nya affärscentrum, kontor och bostadshus byggs. Men skolorna, nästan utan undantag, är illa underhållna, färgen flagar och bänkarna är av en standard som vi inte sett på länge i Sverige.
Jämförelser av kurs- och läroplaner kunde Ahmad Ali inte göra eftersom de är under omarbetning.
– Skolsystemet kommer att förändras till en mera svensk modell med en grundskola med nio årskurser och en fortsättningsskola, motsvarande gymnasiet, med tre årskurser, så mycket är klart.
– Mest intresse från lärare och rektorer väckte våra utvecklingssamtal och möjligheter att erbjuda individuella lösningar för elever med problem, säger Ahmad Ali.