Det var dramatiskt när larmet om förra veckans grundstötning kom strax före klockan åtta på morgonen onsdagen den 8 maj. En drygt 15 meter lång båt med hemmahamn Gävle hade strandat på ett grundflak en bit utanför inloppet till Fagervikens hamn. Genom Sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg larmades sjöräddningssällskapets Rescue Greta Dybeck från Gävle, som undsatte de två personerna ombord på haveristen och förde dem till Gävle.
Efter denna livräddande insats togs beslut av den ansvarige vid Kustbevakningens ledningscentral Nordost att skicka upp kustbevakningsflyg för att spana efter eventuellt dieselläckage från den grundstötta båten. Samma beslut omfattande en order till ett kustbevakningsfartyg att gå till haveriplatsen för eventuell sanering. Sjöövervaknings- och miljöräddningsfartyget KBV 010 från Gävle fick det uppdraget och nådde fram efter lunchtid på haveridagen. Redan vid 16.30-tiden på onsdagen hade besättningen på KBV 010 länsat båtens tankar från omkring 500 liter diesel och tagit hand om några lösa dunkar.
– Det är tillräckligt för att kunna utgöra ett hot för den känsliga miljön i Lövstabukten.
Det säger Niklas Ceder, operativ ledare vid ledningscentralen och den som bedömde att en miljöskyddande insats var nödvändig.
Den grundstötta båten är inte registrerad som yrkesfartyg, utan står i Transportstyrelsens skeppslista som fritidsmotorskepp. Fartyget är av trä och byggt 1957. Efter ett haveri till sjöss är det ägarens ansvar att bärga båten. Sjöfartsverket ansvarar för att hålla farleder rena och säkra, men verket eller någon annan myndighet kan inte ställa krav på att ett vrak ska bärgas eller flyttas, eller inom vilken tid.
Ett vrak kan däremot bli ett kommunalt ärende, som en form av nedskräpning. Detta enligt vad miljöbalken innehåller av förbud mot nedskräpning utomhus på platser dit allmänheten har tillträde och av förbud mot dumpning av avfall inom Sveriges sjöterritorium.
Det finns gott om gamla fartygsvrak och haveriplatser utanför Hållnäskusten. Flera av dem går att hitta i Riksantikvarieämbetets databas Fornsök, tillsammans med kortfattade beskrivningar av varje händelse. Ett är skonerten Ellidas sista färd som slutade med att båten sprang läck, lämnades av besättningen och slutligen kantrade och sjönk på Nygrund i Lövstabukten den 22 september 1906.
Dramatiskt torde det ha varit även ett knappt år tidigare, närmare bestämt den 20 november 1905. Två kilometer utanför bryggan kastades en ångare från Fagerviken i stormväder upp på grundet Trekanten. Fartyget klassades som vrak och sjönk efter några dagar.
Utanför samma kustområde på Hållnäshalvöns nordvästsida vilar också vraket från ett 1600-tals-fartyg som mötte storm, varvid besättningen kastade ankar, enligt gamla noteringar vid Elsätters hornet, som antas syfta på Edsätrahornet. Fartygets ankare höll inte emot den hårda blåsten, det grundstötte och som det står i Fornsök ”Vid andra stöten lossnade halva kölen och skutans akter och drev in mot land.”
Kring detta haveri finns många berättelser, bland annat den om att Fagerviksborna i generationer samlat mynt från båten i strandkanten, för enligt vrakrapporten fick besättningen med sig endast ungefär hälften av de knappt 800 daler mynt som ska ha funnits ombord.