Hård kritik mot skoterförare i Tierp
Efter en trafikolycka på väg 746 vid Tolfta vill Tierpspolisen ännu en gång understryka hur allvarliga följderna kan bli när skoterförare inte följer reglerna och håller sig till de markerade lederna.
Kjell Jakobsson i Gillberga utanför Tierp har tillåtit långa sträckor skoterled på sina marker men ändå genar man över hans sådda åkrar.
Foto: Ann Svalander
-Ingen människa skadades, och hästarna kunde tas om hand, men händelsen visar vilka konsekvenserna kan bli när skoteråkare till och med ger sig in på inhägnat område och sedan inte stänger efter sig, säger biträdande närpolischef Bertil Danielsson.
- Vi får rapporter och anmälningar om att unga förare buskör där folk åker skidor och pulka nu på sportlovet, ja till och med på gångbanor. Det är ett problem som är svårt att komma åt, för polisen har inga egna skotrar och vi blir helt enkelt frånåkta. Så vi får lita till tips från allmänheten.
Ludde Lundén i Skämsta är en av de markägare som ledsnat på skoteråkarnas beteende och kontaktat polisen. Han är upprörd:
- De kan komma körande fem sex stycken i bredd i hundra kilometer i timmen på våra vallar. Och vad kan man göra? Körde de på plöjda åkrar hade jag väl inte sagt så mycket men där vill de förstås inte hållas. På de sådda vallarna är det plant och fint att åka. Men vi har ju inte jordbruket som hobby, vi lever på det.
Packas snön för hårt på de sådda markerna så kan följden bli "isbränning", grödan förstörs.
- Problemet är att så snart en har åkt, så tror alla andra att det är fritt fram.
Ludde Lundén har satt upp rödgula avspärrningsband med texten "Skoteråkning förbjuden" på flera ställen, men banden körs ned.
Grannen Kjell Jakobsson i Gillberga har tillåtit långa sträckor skoterled på sina marker, från Tämnarån och hela vägen upptill Ralbo, men ändå genar man också över hans sådd alldeles intill bostadshuset.
- Det är en väldig trafik här nu, det väsnas och stinker tvåtaktsdiesel. Och dessutom får jag gå och städa uppe på skogen, där folk har rastat och slängt ölburkar och annat skräp, säger han.
Också Upplands skoterklubb är bekymrade:
- Jag tycker verkligen att buskörandet är för bedrövligt. Vi har lagt ned så mycket jobb på nästan sju mil skoterled från Örbyhus till Söderfors, och så kommer man och förstör för oss allihop. Vi får ju lätt del av skulden. Jag skulle verkligen önska att alla fick ordentlig utbildning och tog förarbevis, det tror jag skulle hjälpa, säger ordföranden Ingvar Persson.
Fakta:
För att få köra snöskoter krävs att man har ett förarbevis, eller ett körkort/traktorkort utfärdat före 1 januari 2000. Efter detta datum är förarbevis obligatoriskt även för den som tagit körkort. För den som inte har körkort räcker förarbevis förutsatt att man har fyllt 16 år, som är minimiåldern för att få köra skoter.
För skoteråkning gäller samma regler för alkohol /droger som vid bilkörning, nollgräns. Och trots att många skotrar går mycket fortare får fordonen inte framföras i högre hastighet än 70 km/tim.
Att köra över jordbruksmark, utan markägarens tillstånd, är enligt terrängkörningslagen förbjudet om det inte "är uppenbart att det kan ske utan risk för skada på marken". Föraren är själv skyldig att försäkra sig om att det inte finns någon sådan skaderisk.
För att få köra snöskoter krävs att man har ett förarbevis, eller ett körkort/traktorkort utfärdat före 1 januari 2000. Efter detta datum är förarbevis obligatoriskt även för den som tagit körkort. För den som inte har körkort räcker förarbevis förutsatt att man har fyllt 16 år, som är minimiåldern för att få köra skoter.
För skoteråkning gäller samma regler för alkohol /droger som vid bilkörning, nollgräns. Och trots att många skotrar går mycket fortare får fordonen inte framföras i högre hastighet än 70 km/tim.
Att köra över jordbruksmark, utan markägarens tillstånd, är enligt terrängkörningslagen förbjudet om det inte "är uppenbart att det kan ske utan risk för skada på marken". Föraren är själv skyldig att försäkra sig om att det inte finns någon sådan skaderisk.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!