Här skär elever i hjärtan: "Bra att få testa praktiskt"

Ett sextiotal vildsvin sköts i den stora jakten i norra Uppland för en tid sedan. Nu undersöks vildsvinens hjärtan med skalpell som en del i skolundervisningen på Aspenskolan.

Undersökning med skalpell av vildsvinshjärtat på Aspenskolan, från vänster: Karl Jansson, Alvin Falk, Pontus Jansson och Oliver Dahlqvist.

Undersökning med skalpell av vildsvinshjärtat på Aspenskolan, från vänster: Karl Jansson, Alvin Falk, Pontus Jansson och Oliver Dahlqvist.

Foto: Kjell Sjöberg

Tierp2021-12-09 19:00

Lektionen har börjat och eleverna i klass 8A lyssnar på läraren Susanne Malmqvist som går igenom vad de ska göra under lektionen. 

På den vita tavlan finns lektionsinstruktioner och från ett annat rum hämtar hon en behållare med vildsvinshjärtan som eleverna ska dissekera och undersöka med hjälp av en skalpell.

Svinhjärtana kommer från några av de djur som sköts i samband med den stora jakten i norra Uppland i slutet av november.

Nu ska de dissekeras av eleverna som en del i NO-undervisningen.

– Vi har pratat om skelettet, muskler och hjärtat i undervisningen. Den här lektionen blir en praktisk del till detta där det blir "hands on" och eleverna verkligen får en möjlighet att undersöka och se hur hjärtat ser ut och fungerar, förklarar Susanne Malmqvist.

Hon förklarar också att vildsvinshjärtat till utseende och storlek påminner om människohjärtat, vilket gör det extra intressant i undervisningssyfte.

Efter att det första sorlet lagt sig i klassrummet jobbar eleverna med ett visst allvar när de undersöker vildsvinshjärtana. 

Några är lite mera avvaktande än andra som är vana vid konsistensen och lukten från köttet då de varit med sina föräldrar och styckat vilt som fällts. 

undefined
Utrustad med en handske får en elev ett vildsvinshjärta.

Efter ett tag flyter undersökningen av hjärtana på bra och eleverna hittar svar på de frågor som ska gås igenom.

– Titta, där har vi hjärtkammaren, säger Julia Larsson till klasskompisarna Ella Ekvall och Henry Johansson.

En bit bort sitter Karl Jansson.

– Det är intressant att få jobba på det här sättet. Först läser och pratar vi om hjärtat, sedan får man möjligheten att undersöka ett som påminner lite om människans.

undefined
Susanne Malmqvist är NO-lärare på Aspenskolan i Tierp.

Han får medhåll av Henry Johansson.

– Det är första gången vi har den här typen av lektion, så man lär komma ihåg den. Dessutom tror jag att man kanske lär sig lite mera på en sådan här lektion.

Eleverna hade även möjlighet att undersöka ett kycklinghjärta för att se skillnaden på olika hjärtan.

Susanne Malmqvist förklarar att lektionen är en möjlighet för eleverna att få testa på ett laborativt arbetssätt.

undefined
Här letar Ella Ekwall, Julia Larsson och Henry Johansson svar på sina frågor.

– Jag tror att de tycker det är intressant. Kanske kan det även locka någon av dem av välja en yrkesinriktning där man arbetar med bland annat skalpeller.

Den kan bli en fortsättning på lektionerna.

– Jag har både lever och njure i frysen där ute som jag funderar på hur vi ska använda, säger Susanne Malmqvist.

undefined
Det var förkläden som gällde i samband med lektionen. Här tar Fanny Blixt och Elsa Jensen på sig dem.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!