SJ har inte sagt upp något avtal med UL om kortsamverkan. Avtalet upphörde och SJ valde att inte förlänga det.
– Så länge vi körde Upptåget tyckte vi att UL-kort skulle gälla på SJ-tåg och SJ-kort på Upptåget. Det var giltighet åt båda hållen. Men när vi inte längre kör tågen finns det ingen anledning att ha det så, säger Jan Kyrk, SJ:s regionansvarige.
SJ körde Upptåget fram till 12 juni i år, då DSB tog över. SJ brydde sig inte ens om att lägga ett nytt anbud.
– Vi valde att ställa oss bredvid upphandling eftersom det var en extremt dålig lönsamhet i Upptågstrafiken. Det läggs väldigt låga anbud och då är vi inte intresserade. Bolag som lägger anbud tar betalt för att köra trafiken, inte för att tjäna inga pengar på den, säger Jan Kyrk.
SJ kör dock regional trafik på sträckan Gävle-Stockholm med en del stopp i Tierp. Många pendlare vill resa med ett SJ-tåg för att slippa Upptågets hållplatsstopp. Och då gäller det att SJ inte drar in mer på sina avgångar. Enligt SJ ska det nuvarande antalet avgångar till och med öka.
– Från och med den nya tidtabellen i december blir det ytterligare två avgångar med SJ:s regionaltåg. En mot Stockholm på morgonnen och en från Stockholm på eftermiddagen, säger Jan Kyrk.
I dag har arbetspendlare som vill åka hem från Stockholm till Tierp med SJ två eftermiddagsavgångar att välja på, klockan 16.15 och klockan 17.15. Högt upp på Pendlarföreningens önskelista står att även 19.15-tåget ska stanna i Tierp.
Anders Hedberg i Pendlarföreningen kunde tidigare resa med SJ mellan Tierp och Stockholm med UL-kort och TiM 5-kort för 3 200 kronor i månaden. Från och med den 15 augusti måste ha köpa SJ-resorna separat och tillsammans med TiM-kortet blir månadskostnaden 4 500 kronor, en höjning med 1 300 kronor. Detta för första klass-resor, nödvändiga för den som vill vara säker på att få en sittplats.
– För många är en 30-procentig prishöjning jobbig. Särskilt när tågen inte går som de ska, säger Anders Hedberg.
Än värre är det för pendlare mellan Tierp och Uppsala. Tidigare har man bara behövt UL-kort för 1 070 kronor i månaden. Men om man även i fortsättningen vill nyttja även SJ-avgångarna måste man också ha ett SJ-kort för 1 500 kronor, sammanlagt 2 600 kronor.
–Vi har frågat UL om den här fördyringen men inte fått något svar, säger Anders Hedberg.
Gör kommunen något för att få SJ att ändar sig?
– Priser och månadskort kan vi inte göra så mycket åt. Däremot försöker vi påverka när det gäller avgångarna, säger kommualrådet i Tierp Bengt-Olov Eriksson (S).
Den 23 augusti kommer det att hållas ett möte mellan kommunen, Pendlarföreningen, Trafikverket, SJ och UL där pendlafrågorna ska dryftas. Till dess charmar UL sina resenärer genom att meddela att årskorten är opersonliga från och med i morgon måndag. Det vill säga, korten kan lånas ut.
Häftig prishöjning för pendlarna
På måndag börjar en ny tillvaro för många tågpendlare i Uppland. UL-kort gäller inte längre på SJ:s tåg och det blir plötsligt mycket dyrare att arbetspendla mellan Tierp och Uppsala eller Stockholm.
Anders Hedberg, Pendlarföreningen i Tierp. 12/8 2011
Foto: Lars Gunnarsson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!