Gittan Nerén sitter i köket i sin trygghetslägenhet på Palmgatan och bläddrar i almanackan. Hon har noterat när städpersonal dykt upp, vilka tider med mera. Under oktober har det varit glest mellan gångerna, och även längre tillbaka har det strulat.
– 27:e september skulle de ha kommit klockan 8.15, men de kom inte alls. 13:e september kom de drygt två timmar för sent. 30 augusti, städ kom ej.
Gittan Nerén, som har städning var fjortonde dag, lyfte luren i höstas och ringde till dem som har hand om faktureringen i kommunen.
– Tierps kommun kan ju inte betala fakturor för en tjänst som inte utförs på ett bra sätt, eller inte utförs alls. Då är det fel någonstans.
Och hon är inte ensam om att vara missnöjd. UNT har gått igenom ett tiotal avvikelserapporter som handlar om att personal inte dykt upp på utsatta tider, kommit och luktat cigarettrök, inte tagit fram dammsugaren, städat toaletten dåligt och lämnat dammtussar kvar på golvet efter besök.
– Det är käcka tjejer, men de uteblir och sen är de inte jättebra på att städa och komma i tid, säger Gittan Nerén och tillägger att hon egentligen inte vill klaga, men gränsen är nådd för vad hon kan acceptera.
Och det är inte bara själva städningen som har varit problematisk i hennes fall. Osäkerheten om städpersonalen ska dyka upp eller inte är en stor påfrestning.
– Men nu bryr jag mig inte. Nu går jag dit jag vill.
Sist satt hon och fikade på anhörigcentret när hemtjänsten ringde och meddelade att städpersonalen dykt upp - drygt en timme efter avtalad tid.
– Sen är de dåliga på att presentera sig, och saknar skyltar. Eftersom det är många olika som kommer är det viktigt att veta vad folk heter - för den allmänna trygghetens skull.
Hon tar en sväng runt i lägenheten och passar på att gosa lite med katten, med det i sammanhanget lite roliga namnet, Svinto. Fortsätter in i badrummet och tittar till toaletten.
– Toalettstolen håller på att mögla igen, jag får gå ut och se om jag kan köpa något medel.
Gittan Nerén berättar att hon själv drar fram dammsugaren ibland, men den är tung att jobba med.
Och så är det ju inte tänkt - att hon ska betala för att få det rent, men tvingas städa själv.
Vad vill du att kommunen ska göra åt situationen?
– Skaffa en bra firma som gör ett bättre jobb. Och som man kan lita på.