Gårdsmejeriet blev en succé

Eskesta gårdsmejeri söder om Tierp representerar den småskaliga livsmedelsproduktion som är en starkt växande gren inom den gröna sektorn. Det är också den gren vid sidan om turism där de verksamma företagarna visar starkast framtidstro och har störst investeringsvilja.

Jeanette Söderblom och Malin Norén tänker inte utvidga sitt mejeri mer.

Jeanette Söderblom och Malin Norén tänker inte utvidga sitt mejeri mer.

Foto: Anders Badner

Tierp2009-11-02 08:58
Mejeriet är ett typexempel på det LRF-undersökningen vill lyfta fram. Ett företag med flera grenar men som också är varandras förutsättningar. Jordbruket ger mat åt korna (och några fritidshästar) så att de kan mjölkas och hålla mejeriet i gång. I gårdsbutiken men framför allt direkt till restauranger och delikatessaffärer levereras huvudprodukten ost, men även lite smör, fil och yoghurt till utvalda stamkunder.
- Mejeriet står för den största delen av omsättningen, säger Malin Norén

Hon och Jeanette Söderblom flyttade till Eskesta för sex år sedan. Mejeriet kom i gång för fyra år sedan men verksamheten börjar redan närma sig sitt produktionstak. Det var från början småskalig livsmedelsproduktion i ordets rätta mening, med fyra kor och jordbruket som deltidssyssla. Sedan två år tillbaka är det heltid för de båda bönderna och mejeristerna, men småskaligt ska det ändå fortsätta att vara.
- Det har gått fort, konstaterar Jeanette Söderblom.
Hon berättar att de fyra fjällkorna blivit 14 och snart är 15. Att årsproduktionen i dagsläget är fem ton, nära målet på sex ton.
Gården och mejeriet har inte kapacitet till mer. De har heller inga planer på att bygga ut.
- Det vore ett rejält skutt, säger Jeanette Söderblom om att bygga ut eller behöva anställa personal.

Hon och kompanjonen värdesätter hellre att klara driften på egen hand. Malin Norén beskriver det som idealiskt att vara två familjer om ett jordbruksföretag, med möjlighet till semester utan problem.
- Att hitta avbytare till korna är inte så svårt, men det är inte lika lätt att fixa någon till mejeriet, säger hon.
Därmed inte sagt att de saknar utvecklingsidéer. En drömprodukt är glass. Att kunna erbjuda vinprovning vore tänkbart, om alkoholbyråkratin inte stod i vägen.
- Det gäller att välja rätt idé och det man brinner för. Inte bara för att rädda landsbygden, säger Malin Norén.
Därför nämner och avfärdar hon i samma andetag planerna på kafé för busslaster av fikasugna ostköpare.
- Det gäller att vara tillräckligt intresserad.
Därför inriktar de sig på att bli ännu bättre på det de redan gör. Som att få jämnare kvalitet på camenberttypen Kritas vita, eller få ännu fler än kungen att uppskatta Prima blå. Att hinna gå en mozzarellakurs står på önskelistan. Övrig produktutveckling hemlighålls tills vidare.

I LRF-undersökningen har de tillfrågade företagen fått rangordna betydelsen av lokala tillväxtfaktorer för att kunna och våga utveckla sin verksamhet. De flesta har svarat att bra infrastruktur i form av vägar, bredband, lokal- och regionaltrafik har stor betydelse. Därefter kommer bra kommunal näringslivsservice. Det skriver gårdsmejeristerna i Eskesta under på. De skulle gärna se mer driv i det kommunala näringslivsarbetet och mer kommunal medverkan för att utveckla lokal näringslivssamverkan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!