Från tre till fyra kommunbolag

Vid årsskiftet växte Tierps kommunala bolagssfär från tre till fyra företag.

Vässat bolag. Temabs vd Per Jonsson räknar med att bolagiseringen vässar kompetensen, höjer vi-andan och underlättar samverkan med andra kommuner och leverantörer.

Vässat bolag. Temabs vd Per Jonsson räknar med att bolagiseringen vässar kompetensen, höjer vi-andan och underlättar samverkan med andra kommuner och leverantörer.

Foto: Anders Badner

Tierp2016-01-13 08:50

Det fjärde och tillkommande bolaget Tierps Energi och Miljö AB, populärt kallat Temab, har varit i en process av bildande länge, beslut om bolaget fattades av kommunfullmäktige i juni 2015, Temab startade formellt sin verksamhet 1 januari 2016.

Bolagsstarten innebar att ungefär 40 anställda fick ny arbetsgivare, men på kort sikt förändras inte mycket i deras dagliga arbete.

– Och de tar med sig sina tidigare anställningsvillkor, säger Per Jonsson om personalövergången.

Han är vd i det nybildade bolaget, tidigare chef för Medborgarservice och sedan i maj 2014 chef för enheten samhällsbyggnad i väntan på nya chefer och ny organisation för det området.

Per Jonsson är en av dem i kommunen som under det gångna året varit mest sysselsatt med att förbereda Temabs start, med fackliga förhandlingar, personalinformation och med uppdatering av avtal med leverantörer och kunder för att passa bolagsformen.

Temab ska ansvara för kommunens vattenförsörjning, avloppsnät och reningsverk, renhållningen med sophämtning och återvinningscentraler samt delar av gata- och parkenhetens verksamhetsområde. Per Jonsson förklarar främsta anledningen till bolagisering:

– Både för VA och renhållning märker vi att det är svårt att få tillräckligt hög kompetens i organisationen. Alla våra partners driver motsvarande verksamheter i bolagsform och vi är för små för framtiden och behöver söka samarbeten.

Sådan samverkan, exempelvis med grannkommunernas bolag Uppsala Vatten, Gestrike Vattten och Gestrike Återvinnare, underlättas om även Tierp har ett bolag som företrädare.

Minst lika viktigt är vad han hoppas på i form av vi-känslan stärks och personalen tydligare kan identifiera sig med och vara en del av ett bolag, något som i sin tur väntas leda till bättre utfört arbete och nöjdare kunder.

– Det har visat sig på andra håll, säger Per Jonsson och nämner det som en säkerställd följd av bolagisering.

Om de anställda kortsiktigt påverkas lite av bolagiseringen kommer inte heller medborgarna att märka någon större skillnad. Vattnet ska rinna ur kranarna, avloppen fungera, vattnet renas och snön röjas från vägar och gator. Men Per Jonsson räknar med att kundrelationen ska stärkas.

– Vi planerar en rad förenklande e-tjänster och vi får en egen kundtjänst, säger han som exempel.

Planerade e-tjänster gäller bland annat möjlighet att anmäla uppehåll i soptömning när man åker bort och en kundsida med personlig inloggning för att kunna granska fakturor och hur egna kundtjänstärenden hanteras.

– Vi hoppas också kunna styra över all inrapportering av vattenförbrukning till e-tjänst.

De nya e-tjänsterna kan börja presenteras av kunderna under 2016.

Ägarskapet till kommunala gator, parkmark och annan allmän mark överförs inte till Temab utan stannar hos kommunen. Per Jonsson är också noga med att betona att det kommunala, politiska, inflytandet över verksamheten är fortsatt starkt.

– Kommunfullmäktige beslutar om alla taxor och fattar även alla andra stora beslut som styr bolaget, till exempel va-planer och va-områden.

anders.badner@unt.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!