I ett brev till VA-chefen Jørgen Johnsen skriver en boende i kommunen att hennes mor blev orolig när hon kontaktades från ett Stockholmsnummer angående en vattenläcka. Modern ombads spara på vattnet och hänvisades till Tierps kommuns hemsida. Där fanns dock ingen information om någon vattenläcka.
– Jag hade inte tänkt på att det kan skapa förvirring när man utger sig att vara från Tierps kommun och ringer från ett 08-nummer. Det är en tjänst vi har köpt in från ett företag vars telefontjänst utgår från Stockholm. Det går inte att ändra till ett Tierpsnummer, säger Jørgen Johnsen.
Att det inte framkom i telefonsamtal eller sms att läckan kunde lokaliseras till Söderfors förklarar han med att man vid tidpunkten för utskicket inte hade den informationen.
Däremot tar han till sig kritiken om att det borde synas på tierp.se att en vattenläcka ägt rum.
– Jag tar med mig synpunkten om att information ska finnas på Tierps kommuns hemsida. Vi håller precis på att uppdatera sidorna för VA och vi ska ta med information om vilket nummer som ringer upp, alternativt skickar sms. Det finns alltid förbättringsmöjligheter, men denna hade inte jag tänkt på, skriver Jørgen Johnsen i sitt svar till brevskrivaren.