Fortsatta problem med Upptåget
Upplands Lokaltrafik, UL, försöker nu hyra in nya tåg för att få Upptågstrafiken att fungera. Vårens och sommarens haverier har lett till en akut kris som hotar rubba förtroendet för bolaget.- Jag tror inte att vi kan driva en fungerande trafik med de här tågen, säger UL:s vd Helena Leufstadius.
- Under sommaren har vi haft problem med ett och samma tåg. I veckan hade vi ett möte med SJ och SJ:s underhållsleverantör. Vi tror att tåget har ett större systemfel och har bett dem gå igenom det ordentligt. Det ska göras av en expert, säger Helena Leufstadius.
Det innebär sannolikt att tåget kommer att bli stående ytterligare några dagar.
Hon ser "jätteallvarligt" på situationen och har som ny vd valt att prioritera en lösning av Upptågsfrågan.
Tågen måste bytas
Grundproblemet anser hon ligger hos SJ som hyr ut tågen och svarar för underhållet.
- SJ har skött sin fordonspark mindre bra och försummat underhållet. Alla trafikbolag är på jakt efter tåg men det är svårt att få tag på. Jag tror inte att vi kan driva en fungerande trafik med de här tågen fram till juni 2003 då avtalet med SJ löper ut, säger Helena Leufstadius.
Får SJ bara ordning på det tåg som krånglat under sommaren så hoppas hon dock att UL på kort sikt ska kunna klara trafiken med de tre tågset som finns. Men då måste det äldre reservtåg som UL köpt in från Västmanland kunna tas i drift. Det ska ske nu.
På längre sikt måste tågen helt enkelt bytas ut. UL:s styrelse har tagit ett beslut om att undersöka förutsättningarna att köpa nya tåg när avtalet med SJ löper ut.
- Men vi kommer redan nu att försöka hyra in nya tåg. Det arbetet håller vi på med, mer kan jag inte säga just nu, säger Helena Leufstadius.
"Folk tappar förtroendet"
Hon kommer också att försöka snabba på processen att köpa helt nya tåg så att UL kan göra det före 2003.
Helena Leufstadius tror inte att det kommer att bli några problem att bryta hyreskontraktet med SJ om UL hittar bättre tåg att hyra. Efterfrågan är stor i landet.
Ekonomiskt tror hon UL kommer att klara krisen. Värre är det med förtroendet för bolaget.
- Den största risken är att vi mister resenärer. Folk tappar förtroendet för oss och tar bilen i stället för tåget. Vi kommer också att informera dem som drabbats via brev, säger Helena Leufstadius.
Hon lägger dock ingen skuld på Tågkompaniet som kör Upptåget, i stället ger hon bolaget en eloge för att personalen ställt upp i svårigheterna.
UNT har inte lyckats nå någon ansvarig vid SJ för en kommentar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!