Fortsatt underkänt för skolmaten

14-årige Max Söderström på Aspenskolan ger skolmaten i Tierp underkänt. - Maten räcker inte till och ser inte aptitlig ut, säger han.Nu har han - för andra gången - skrivit och klagat till leverantören Sodexho.

-Ingen bättring direkt, säger Max Söderström om maten.

-Ingen bättring direkt, säger Max Söderström om maten.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Tierp2007-09-08 00:01
Förra terminen tröttnade Max Söderström på skolmaten som serveras i Aspenskolans matsal. Därför skrev han ett brev till matleverantören Sodexho och berättade om sitt missnöje. Brevet fick Jonas Parkvall, tillförordnad distriktschef på Sodexho, att reagera. Han försäkrade att företaget tog allvarligt på kritiken.
- Jag trodde bara att jag skulle få en klapp på huvudet, så jag blev förvånad över att de verkade vilja lyssna på mig, säger Max Söderström.

Men har det då blivit bättre den här terminen?
Max Söderström tuggar tveksamt på pannbiffen.
- Det har inte blivit någon bättring direkt. Det godaste alternativet tar fortfarande slut innan alla hunnit äta. Är det pannkakor försvinner de till exempel nästan direkt. Och maten ser inte aptitlig ut heller. Smakar man på den är den ofta ganska god. Men eftersom den ser så äcklig ut vill man inte alltid göra det, säger Max Söderström som skrivit ännu ett brev till Sodexho i hopp om att skolmaten ska bli bättre.

14-åriga Julia Carlsson och Emma Olofsson stödjer hans kamp.
- Potatisen är torr och riset är äckligt. Många går hellre hem och äter. Eller går och köper en macka, säger Julia Carlsson.
Skolpersonalen är desto mindre kritisk till maten. Högstadielärarna Maria Sjögren och Jenny Gissberg tycker att maten är sund, god och nyttig.
- Det är väl alltid så att man klagar lite på skolmaten. Det smakar aldrig riktigt som hemma, säger Maria Sjögren.

Skolans rektor Susanne Calland anser också att maten är bättre än sitt rykte.
- Om någon klagar smittar det av sig. Då vill eleverna inte ens smaka, utan dömer ut maten direkt. Visst finns det bottennapp bland maträtterna, men jag tycker att missnöjet är obefogat, säger hon och fortsätter:
- Vi försöker sia om vad som det går åt mycket av för att beställa in rätt mängd. Ibland siar vi fel, men eleverna blir aldrig utan mat eftersom det finns två alternativ.

Jonas Parkvall på Sodexho försäkrar att företaget tagit till sig av Max Söderströms åsikter och berättar att tre förändringar införts som en direkt följd av kritiken. Ett smakråd har tillsatts som dagligen smakar av maten innan den skickas från Sodexhos produktionskök.
- Är inte kryddningen och konsistensen bra stoppar vi leveransen, säger Jonas Parkvall.

Sodexho har också infört rullande menyer för att lättare kunna föra statistik över hur populär en viss rätt är. Tanken är att det ska fungera som vägledning när skolorna beställer in mat. Företaget planerar även att åka runt på skolorna för att tipsa skolpersonalen om hur de kan göra för att få maten att se aptitligare ut.
- Vi får sällan kontakt med dem som äter vår mat. Jag är jätteglad att Max hört av sig och hoppas att han fortsätter att komma med feedback, säger Jonas Parkvall.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om