Först efter fyra år gjordes elevutredningen

Det tog fyra år för Tierps kommun innan man började utreda vilken hjälp en elev med studieproblem behövde. Först sedan Skolinspektionen börjat granska ärendet och kommit med kritik påbörjades en utredning.

Det tog fyra år för Tierps kommun innan man började utreda vilken hjälp en elev med studieproblem behövde. Först sedan Skolinspektionen börjat granska ärendet och kommit med kritik påbörjades en utredning.

Det tog fyra år för Tierps kommun innan man började utreda vilken hjälp en elev med studieproblem behövde. Först sedan Skolinspektionen börjat granska ärendet och kommit med kritik påbörjades en utredning.

Foto: STAFFAN CLAESSON

Tierp2018-07-25 10:00

– Det man kan säga generellt är att det inte alltid är glasklart hur ett sådant här arbete ska gå till, men att inget arbete gjorts innan Skolinspektionens kritik - det stämmer inte, säger Ulf Sjulander, skolchef i Tierps kommun.

Sedan läsåret 2013/14 ska eleven, som går i en av kommunens grundskolor, ha haft studieproblem och fått hjälp för att hänga med och klara av skolundervisningen.

Både lärare och språk- och talpedagoger har vid flera elevkonferenser förklarat att eleven behövt hjälp med bland annat talljudsträning samt att det behövts extra läs- och skrivinsatser. Vidare har det påpekats att eleven behövt individuellt stöd, hjälp med studieteknik samt gå i en klass med färre elever.

Sedan hösten 2013 har skolans rektor också fattat flera beslut om stödinsatser när det gäller elevens skolgång. Eleven har bland annat fått stöd av en elevassistent. Vidare har anpassningar gjorts i skolundervisningen med lektionsupplägg, planering, elevinstruktioner och en extra lärare på vissa lektionstimmar.

Däremot har inte någon sammanhållen utredning med ett åtgärdsprogram gjorts för eleven mellan 2013 och 2017. Detta är en brist enligt skollagen, menar Skolinspektionen.

Först i slutet av 2017, i samband med en anmälan, fick Skolinspektionen kännedom om elevens situation.

I januari 2018 inleddes ett utredningsarbete av skolans rektor för att fastställa elevens behov och ta fram ett åtgärdsprogram.

Skolinspektionen menar att skolans rektor skulle ha agerat mycket tidigare när det gäller utredningen. I beslutet skriver den att utredningen skulle ha gjorts redan hösten 2015.

Detta är ett problem menar inspektionen, men då ett arbete nu inletts kommer den inte att vidta några ytterligare åtgärder.

– Hur man ska genomföra ett sådant här arbete och sammanställa olika åtgärder handlar även om systematik om man ska följa skollagens krav. Är det så att vi brustit här får vi ta till oss av Skolinspektionens kritik så att vi gör rätt i framtiden, menar Ulf Sjulander.

När det gäller de olika stödinsatser som satts in från 2013 till 2017, för att eleven skulle klara undervisningen, så menar Skolinspektionen att skolans rektor följt skollagen.

Skolinspektionen

Skolinspektionen är en statlig myndighet som granskar landets skolor samt bedömer de ansökningar om att driva fristående skola som lämnas in.

Myndigheten har tillsyns- och granskningsansvar för skolor, vuxenutbildningar, fritidshem, förskolor och annan pedagogisk verksamhet i Sverige.

Målet med tillsynsverksamheten är att det ska vara en god utbildning samt en trygg miljö inom skolans värld.

Källa: Skolinspektionen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!