Förskollärare och barnskötare på Förskola Linnéan tar dagligen hand om 6.7 barn var, vilket är genomsnittet i Tierps kommun. Siffran är högre än riksgenomsnittet som ligger på 6.3 barn per lärare.
- Vi tycker att barngrupperna är för stora. Men vi hittar ju strategier för att jobba med så många barn. Om dagarna brukar vi dela in barnen i mindre grupper på sex, sju stycken per lärare, så får vi det lite lugnare, säger Maria Eriksson som jobbat på förskolan sedan 2004.
Att dela upp barnen i mindre grupper är ett sätt för lärarna att sänka ljudnivån och att minska stressen. Förskolan deltar i ett miljöprojektet Grön flagg, där olika delar såsom renhållning och hälsa ska inspirera till att förbättra arbetsmiljön.
- En del i detta var att göra utegården mer rymlig och skapa plats för fler aktiviteter. Att vi bygger ut gården bottnar även i att det inte är så lätt att gå i väg från förskolan på grund av de stora barngrupperna, säger Maria Eriksson.
Den tydligaste konsekvensen av de stora barngrupperna är enligt henne att det blir mindre tid för varje barn.
- Det blir många relationer för både barnen och för oss lärare. Det är bättre för barnen med några få relationer till de vuxna, det visar forskning.
För ungefär 2 år sedan minskades planeringstiden för förskollärarna i Tierps kommun. De har nu bara 2,5 timmar i veckan på sig att planera verksamheten och att dokumentera arbetet med läroplanen.
- Vi behöver mer planeringstid för att kunna uppnå målen i den nya läroplanen, säger Sara Elmesiöö.
I den nya läroplanen som kom i juli 2011 finns tydliga beskrivningar på förskollärarnas uppdrag. Dessutom ställs ökade krav på dokumentation.
- Det är positivt med en läroplan i förskolan, men det ställer också krav. Våra arbetsuppgifter har ökat och samtidigt minskar planeringstiden, säger Marie Eriksson.
Åsa Törmä är skyddsombud på Lärarförbundet i Tierp och hon vill lyfta frågan om mer planeringstid för förskollärare till kommunen.
- På 2,5 timme i veckan ska förskollärarna hinna planera verksamheten och dokumentera arbetet med läroplanen. Samtidigt blir barngrupperna större vilket kräver mer organisering. Förskollärarna hinner inte med allt detta!
Hon berättar att bland annat Älvkarleby kommun och Uppsala kommun har reglerat planeringstiden till 6-10 timmar i veckan, och att flera kommuner nu ökar planeringstiden för att de ser att förskollärarna behöver det.
- Vill man ha en förskola med kvalitet så måste samma sak göras här, säger hon.