Försäkringskassan överger kontor

Försäkringskassan försvinner från länets tre servicekontor i Uppsala, Tierp och Enköping som hittills drivits tillsammans med andra myndigheter.

Servicehandläggaren Charlotte Svensson hjälper Kerstin Larsson.

Servicehandläggaren Charlotte Svensson hjälper Kerstin Larsson.

Foto: Pelle Johansson

Tierp2011-03-03 09:24

Regeringen vill nämligen att Försäkringskassan ska spara 300 miljoner kronor.
Enda möjligheten att möta sparkraven är att myndigheten drar sig ur alla servicekontor och avvecklar de lokala kontoren.

För den som vill få hjälp av Försäkringskassan återstår då bara telefon- och internettjänster, och de som UNT pratat med är missnöjda med beskedet. Däremot är det ännu osäkert vad effekterna blir för personalen på de olika servicekontoren, eftersom det i länet är Skatteverket och inte Försäkringskassan som är huvudman och arbetsgivare.
– Blir förslaget verklighet kommer vi få helt nya ekonomiska förutsättningar. Men vi hörde talas om det här förslaget bara för ett par dagar sedan och det är alldeles för tidigt att spekulera i vad det här kan få för effekter för oss på Skatteverket. Vi har i alla fall gjort bedömningen att alla inte trivs med telefon- och mejlkontakt, och vi vill finnas kvar, i någon form, säger Anders Ågren, kommunikationschef på Skatteverket.

Men på Försäkringskassan menar man att tjänstemännen redan börjat arbeta efter åtgärdsplanen och att det inte handlar om ett förslag.
– I så fall tolkar Skatteverket den här frågan på ett annat sätt än vi gjort. Vi har fått ett regeringsuppdrag att presentera en åtgärdsplan för att klara av besparingarna i budgeten och det har vi börjat planera för, säger Susan Ottosen, Försäkringskassans pressekreterare.

Så enda möjligheten att Försäkringskassan inte förlorar sin lokala närvaro ute i landet är om regeringen backar?
– Ja.
I Tierp invigdes servicekontoret för Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten under pompa och ståt hösten 2009. Nu väntar personalen på klarhet i frågan om huruvida de får behålla jobben eller inte.
– Jag är inte så orolig för egen del, utan tänker mer på kunderna. Mer än hälften av våra besökare har ärenden till just Försäkringskassan, så det känns lite snopet om den försvinner härifrån. Jag trodde det här var framtiden, säger servicehandläggaren Charlotte Svensson apropå samarbetet mellan de olika myndigheterna.
– Nu när vi äntligen lyckats marknadsföra oss och sagt ”kom hit!” ska vi helt plötsligt lära oss säga ”ring i stället”, säger kollegan Anna Gustafsson.

De menar att de grupper som främst kommer drabbas när Försäkringskassan försvinner är gamla och invandrare, och att det inte alltid hjälper att informationen finns på internet.
– Här på kontoret kan vi till exempel hjälpa invandrare med att boka samtal med handläggare på ett annat språk än svenska. Den tjänsten finns på internet också men hur hittar man till den om man inte kan läsa svenska? säger Charlotte Svensson.
Kerstin Larsson har just fått hjälp av servicehandläggarna, och även hon är missnöjd med regeringens sparkrav.
– Det här är inte alls bra. Man måste väl kunna få träffa någon för att få hjälp, jag har ju ingen dator.

FAKTA

Försäkringskassan kommer att få en betydligt lägre anslagsnivå från och med 2013, med besparingar på 300 miljoner kronor. När exakt avvecklingen kommer att ske är ännu oklart, men det kommer bli en successiv förändring. Bokade besök med personliga handläggare kommer dock inte att påverkas när servicekontoren försvinner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!