Det här exemplaret sticker ut. På taket är en hög med reservdelar fastsurrade. Fordonets kaross är rostig och lacken flagnad.
– Åker du på en träff för amerikanare så blänker bilarna. Men Bubblan skall vara sliten, det är rätt stil, säger Mikael Knutsson.
Fordonet ifråga är av 1956 års modell. På ratten och nertill på den böjda bagageluckan fram sitter Porshemärket. Det var nämligen Ferdinand Porsche som utvecklade Bubblan i Tyskland och började producerade den år 1934. Den skulle vara en pålitlig bruksbil, lätt att hantera och konstruera.
En av de som studerar den gamla bilen är Tierpsbon Pekka Haanpää:
– Jag och brorsan körde rally ihop i en Folka på 1970-talet. Vi hade en 1303, en 71: a vill jag minnas, som vi köpt i Norrköping. Den var otrolig, vi hamnade bra till i alla tävlingar vi deltog i.
Framme på Tierp Arena står det klart att alla Bubblor inte är slitna och nötta. De finns sådana också, men många är skinande och fräscha.
VW-entusiasten Kim Olsson från Stockholm berättar att Porsche gärna placerade motorn baktill.
– Bubblan var luftkyld under hela sin existens. Den mesta luften togs in underifrån. Heta sommardagar i långa bilköer kunde det förstås bli problem.
I Tyskland upphörde tillverkningen av folkbilen år 1975.
Kim Olsson har åkt på VW-träffar i 20 år, i början med sin far:
– Han har renoverat flera Bubblor och som barn var jag med honom i verkstan.
På avstånd dånar det plötsligt från arenan. Det är dragracing för ombyggda Bubblor. Motorerna är trimmade, det går mycket fort.
Varför är det så roligt att visa upp sin bil på sådana här sammankomster?
– Folk söker sig gärna till det gamla och vill bevara det. Det är bra att veteranbilar renoveras och hålls vid liv. På skroten trycks de ihop till en klump metall bara. Och här på Tierp Arena, där vi numera har vårt årliga helgmöte träffar man likasinnade. Här förekommer även handel med reservdelar.
Kim Olsson vann i fjol bilutställningen på Tierp Arena med sin ombyggda Bubbla.
– En kopia av Porsche 356 cabriolet modell 1957 med glasfiberkaross. Svart utanpå och röd inuti. Det var min drömbil när jag var liten, säger han.