– Det finns generellt många önskemål om farthinder. Men farthinder väckor känslor. En del är för, andra är emot. Då är det bra om de närboende själva ordnar en namnlista. Om vi ser att en majoritet av dem vill ha farthinder blir det lättare för oss att fatta ett beslut, säger Thomas Kihlström, teknisk chef på Tierps kommun.
Beslutsfattaren behöver också ett faktaunderlag. Det händer att vägbulor monteras på en väg enbart på grund av känslan av att alltför många bilister kör för fort just där. Därför har kommunen köpt en trafikmätningsutrustning som kan mäta fordonens hastighet och trafiktäthet, samt typen av fordon.
– Trafikmätningar ska göras överallt. Fler vägbulor lär det bli runt skolor, säger Thomas Kihlström.
Utrustningen har redan använt på Nygatan i Söderfors. Här passerade 9 000 fordon på 14 dagar.
– Det var många fler än vad vi trodde, säger Torbjörn Raab, kommunens projektsamordnare.
På Nygatan råder en hastighetsgräns på 30 km/tim. Mer är hälften, 56 procent av förarna, körde fortare än så. Värstingen körde 82 km/tim. Man kan också konstatera att det går mycket tung trafik på den lilla gatan.
Nu är det upp till de närmast berörda fastighetsägarna att sätta upp vägbulor. Kommunen står bara för tillståndet. Ytterligare en gata är just nu föremål för en trafikmätning. Och den närmaste tiden kommer det att göra på olika håll i kommunen. På Karl Johans väg i Örbyhus har det redan satts upp vägbulor, men det skedde utan en föregående trafikmätning på de omkringboendes känsla av att det kördes för fort på vägen.